تیرداد نیوز

کد خبر: ۱۶۴۸۱
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - 14:52 - 05 August 2020

ارسال دارو از طریق پوست با روشی نوین

محققان "دانشگاه صنعتی نانیانگ" (Nanyang Technological University) سنگاپور در مطالعه اخیرشان از توسعه روشی جدید برای ارسال دارو خبر داده‌اند.

ارسال دارو از طریق پوست با روشی نوین

تیرداد نیوز - محققان سنگاپوری در مطالعه اخیر خود موفق به توسعه روشی نوین برای ارسال دارو شده‌اند و آن روش ارسال دارو از طریق پوست است. دانشمندان طی این مطالعه نشان داده‌اند که اعمال فشار موقتی روی پوست موش‌ها می تواند روشی جدید برای ارسال دارو ایجاد کند.

یافته‌های این مطالعه که در مجله "Science Advances" منتشر شد، نشان می‌دهد نگه داشتن دو آهنربا در کنار یکدگیر به گونه‌ای که پوست در میان آنها قرار گیرد باعث ایجاد یک فشار به پوست می‌شود و به ایجاد تغییرات کوتاه مدت در سد پوست و به طور خاص سبب ایجاد "میکرومنفذ" در زیر سطح آن منجر می‌شوند.

در آزمایشات، آنها نشان دادند که این میکرومنفذها(micropores) که حدود ۳ میکرومتر هستند می‌توانند داروها را از سطح پوست به داخل بدن ارسال کنند تا ارسال دارو در بدن راحت تر انجام شود.

محققان این مطالعه اظهار کردند در حالی که ارسال دارو از طریق سوزن و میکرونیدل به پوست آسیب می‌رسانند، ارسال دارو از طریق میکرومنفذها می‌تواند راه را هموار کند زیرا آنها بدون درد داروهایی مانند انسولین را به بدن کاربر ارسال می‌کنند.

نتایج آزمایشات محققان طی این مطالعه بر روی موش‌ها نشان داد که نانوذرات و انسولین به طور موثری از طریق پوست موش‌ها به درون بدنشان ارسال می‌شود.

در تزریق معمولی انسولین به پوست، هنگامی که انسولین خیلی سریع عمل می‌کند فرد دچار کمی سرگیجه می‌شود و خطر ابتلا به اثر هیپوگلیسمی وجود دارد اما با این روش جدید داروها به آرامی و بدون ایجاد صدمه‌ای به پوست به مرور زمان درون بدن ارسال می‌شوند.

در آزمایشات حیوانات محققان از دو آهن ربا برای اعمال فشار بر روی پوست موش به مدت یک یا پنج دقیقه استفاده کردند و سپس داروی مورد نظر را به راحتی وارد پوست موش‌ها کردند.

محققان اظهار کردند برای داروهایی که باید آهسته‌تر و یا در دوزهای کمتری ارسال شوند، یک دقیقه کافی خواهد بود، در حالی که برای تحویل سریع‌تر داروها، میکرومنفذهای بیشتری لازم است، بنابراین پنج دقیقه زمان لازم است.

مطالب پیشنهادی
ارسال نظر
پیشنهاد روز

افزایش 20 درصدی در حقوق فرودین ماه بازنشستگان کشوری اعمال شد

ریزش قیمت سنگین خودرو در بازار

افزایش 16 تا 45 درصدی کرایه های مترو اتوبوس و تاکسی از شنبه

زمان شارژ کارت سوخت اعلام شد

نام مادران در کارت ملی ثبت می شود

زمان افتتاح آخرین ایستگاه خط 7مترو اعلام شد

زمان اعلام نتایج اولیه آزمون دکتری اعلام شد