تیرداد نیوز

کد خبر: ۱۶۳۷۵
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - 13:05 - 03 August 2020

آخرین نتایج استفاده از روش تخمدان مصنوعی برای بارداری

عضو هیئت علمی پژوهشگاه رویان درباره نتایج تحقیقات استفاده از تخمدان مصنوعی برای بارداری گفت: پژوهشگران هنوز مشغول تحقیقات بر روی نوع انسانی آن هستند. اما هنوز گام‌هایی باقی‌مانده تا بتوانیم از بافت تخمدان انسانی به روش تخمدان مصنوعی، تخمک بالغ بگیریم و گزارش بارداری داشته باشیم.

آخرین نتایج استفاده از روش تخمدان مصنوعی برای بارداری

تیرداد نیوز - دکتر روح الله فتحی، درباره بانک تخمدان انسانی و ذخیره سازی بافت تخمدان در پژوهشگاه رویان گفت: پروژه‌ انجماد بافت تخمدان انسان بیش از ۱۰ سال پیش و در حدود سال‌های ۸۸-۸۹ کلید خورد. پس از آن که توانستیم با موفقیت روش انجماد بافت تخمدان انسان را تثبیت کنیم، "بانک تخمدان انسانی" را راه‌اندازی نمودیم. بانک تخمدان انسانی در ابتدا طی سال های ۹۱ -۹۲ به صورت آزمایشی و برای نمونه های تحقیقاتی استفاده می شد. البته برخی از نمونه‌های بافت تخمدان نیز فقط برای فعالیت‌های تحقیقاتی ذخیره نمی‌شد بلکه هدف درمانی نیز در ذخیره‌سازی آن‌ها دنبال می شد. همچنین در ابتدای فعالیت این بانک، ذخیره بافت تخمدان بیماران برای اهداف درمانی و به صورت رایگان انجام می‌شد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه رویان افزود: از سال ۱۳۹۵ به بعد، بانک تخمدان انسان با دریافت هزینه از بیماران، شروع به ذخیره سازی هدفمند نمود. علاوه بر این، نمونه‌های تحقیقاتی نیز دریافت می‌شد. ذخیره سازی بافت تخمدان بیشتر به بیماران مبتلا به سرطان که بر اثر درمان روند تولیدمثل آنها آسیب می بیند، توصیه می شود. البته برخی از بیماران نیز که در سیر درمان آن‌ها به دستگاه تولید مثل آسیب جدی وارد می­ شود و یا آن دسته از بیمارانی که به دلیل نوع بیماری­شان قادر به باردار شدن نیستند، مانند برخی بیماران مبتلا به لوپوس، نیز می‌توانند بافت تخمدان خود را در در این بانک ذخیره‌سازی کنند. این بیماران پس از پایان دوره درمان می‌توانند از بافت تخمدان خود برای گرفتن تخمک بالغ و بعد لقاح با اسپرم همسر استفاده کنند.

عضو تیم اجرایی بانک تخمدان انسانی پژوهشگاه رویان، درباره ذخیره‌سازی تخمک زنانی که می‌خواهند ازدواج خود را به تاخیر بیندازند، گفت: برای آن دسته از خانم‌هایی که میخواهند ازدواج خود را به تاخیر بیندازند، اولویت با انجماد تخمک است. افرادی که بخواهند تخمک خود را منجمد کنند، در فرآیند تحریک تخمک گذاری قرار می‌گیرند. گاهی ترجیح داده می‌شود که هم تخمک و هم بافت تخمدان و یا فقط بافت تخمدان از این افراد گرفته شود و در بانک تخمدان ذخیره ‌شود.

وی ادامه داد: اولویت با ذخیره‌سازی تخمک است چرا که احتمال تولد فرزند از تخمک آسان‌تر از تخمدان است. زیرا فرآیندهای حصول تخمک بالغ از بافت تخمدان ذخیره شده، بسیار سخت‌تر از به دست آوردن تخمکی است که به تنهایی منجمد شده باشد.

فتحی درباره روش استفاده از تخمدان مصنوعی گفت: یکی از روش‌هایی که بانک تخمدان انسانی پژوهشگاه رویان به استفاده از آن مبادرت ورزیده، استفاده از تخمدان مصنوعی است؛ یعنی روشی که بتوان در محیط آزمایشگاه ساختاری شبیه بافت تخمدان به وجود آورد تا بتواند از رشد و تمایز سلول‌های بافت تخمدانی که ذخیره‌سازی شده، حمایت نموده و منجر به تولید تخمک بالغ گردد. این پروژه در حیوانات به پاسخ‌های خوبی رسیده و در زمینه انسانی نیز پژوهشگران هنوز مشغول فعالیت بر روی آن هستند و به نتایج اولیه مناسبی دست پیدا کرده‌­­ایم اما هنوز گام‌هایی باقی‌مانده تا بتوانیم از بافت تخمدان انسانی به روش تخمدان مصنوعی تخمک بالغ بگیریم و گزارش بارداری داشته باشیم.

معاون آموزشی پژوهشگاه رویان در پاسخ به سئوالی درباره مهمترین ویژگی جهاد دانشگاهی گفت: بزرگترین شاخص جهاد دانشگاهی فعالیت جهادی به تمام معنا است. چنانکه مقام معظم رهبری در بیانات خود در جمع نخبگان، کار جهادی را چنین تعریف نموده اند: کار جهادی یعنی کاری که برای رضای خدا باشد و از آن خسته نشویم. هر فردی که به مجموعه جهاد دانشگاهی وارد شده است با نگاه جهادی و خستگی‌ناپذیری فعالیت‌های خود را انجام داده و به نتیجه رسانده است.

وی در پایان افزود: جهاد دانشگاهی از رویش‌های انقلاب اسلامی بوده و به فعالیت جوانان و خلاقیت ‌آنها بهای زیادی داده است. یکی از رموز موفقیت جهاد دانشگاهی باور جوانان است. برخی از جوانانی که در ابتدای تاسیس جهاد دانشگاهی فعالیت کرده­ اند، اکنون یا بازنشست شده اند و یا به عنوان مدیران ارشد جهاد دانشگاهی فعالیت می کنند. یعنی عده ای از ایشان با این نهاد رشد کرده و هم سن آن هستند. آن بینش و تفکری که در خصوص اعتماد به جوانان در سال‌های ابتدایی تاسیس جهاد دانشگاهی وجود داشته همچنان نیز وجود دارد و به جوانان اهمیت ویژه‌ای داده می‌شود. دقیقا مشابه آن چه در پژوهشگاه رویان نیز رخ داده است. مسئولان پژوهشگاه رویان هر زمانی که جوانی ایده‌ای داشته از او حمایت کرده‌اند و به همین دلیل است که بسیاری از جوانانی که فعالیت خود در پژوهشگاه رویان را با پایان‌نامهی دانشجویی آغاز نموده اند، اکنون از مدیران ارشد و مسئولان این پژوهشگاه بوده و یا از اعضاء هیئت علمی آن هستند.

مطالب پیشنهادی
ارسال نظر
علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان
افزایش صادرات شرکت های دانش بنیان به یک و نیم میلیارد دلار

افزایش صادرات شرکت های دانش بنیان به یک و نیم میلیارد دلار

زمینه های مناسب برای حضور ایران در بازار بزرگ اسباب بازی روسیه

زمینه های مناسب برای حضور ایران در بازار بزرگ اسباب بازی روسیه

تولید قطعات پیچیره صنعتی با پرینتر سه بعدی فلزی ایران ساخت

تولید قطعات پیچیره صنعتی با پرینتر سه بعدی فلزی ایران ساخت

مسئول گروه جهادی به سوی ظهور و رتبه چهارم جایزه برنامه ملی آبادیران

مسئول گروه جهادی به سوی ظهور و رتبه چهارم جایزه برنامه ملی آبادیران

تقویت زیرساخت های مالی صنایع خلاق با مشارکت مردمی

تقویت زیرساخت های مالی صنایع خلاق با مشارکت مردمی

پیشنهاد روز

هشدار هواشناسی برای 10 استان

حقوق کارگران 15 درصد بیشتر از کارکنان دولت افزایش یافت

سامانه بارشی از امشب در این استان ها فعال می شود

افزایش تعطیلات آخر هفته منتظر تصمیم مجلس است

ثبت قرارداد اجاره در سامانه خودنویس الزامی شد

استعلام تخلفات حجاب تاریخچه پلاک و دریافت کروکی الکترونیک

هفته ای بارانی در پیش روی استان های کشور