تیرداد نیوز

کد خبر: ۱۵۷۸۲
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۹ - 12:24 - 13 July 2020

رژیم ترامپ درصدد است تا قطعنامه ۲۲۳۱ را مختل کند

سخنگوی وزارت خارجه گفت: بعد از جمع بندی، شورای عالی امنیت ملی و سازمان انرژی اتمی گزارش کامل درباره حادثه نطنز ارائه می‌شود.

رژیم ترامپ درصدد است تا قطعنامه ۲۲۳۱ را مختل کند

تیرداد نیوز - سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه در ابتدای  نشست خبری خود در سالگرد انعقاد برجام بیانیه‌ای را قرائت کرد و گفت: پس از ۱۳ سال مذاکرات بین‌المللی فشرده برجام در ۲۳ تیر ۱۳۹۴ تفاهم شد؛ برجام یک هفته بعد با قطعنامه ۲۲۳۱ تایید و به عنوان ضمیمه اول به قطعنامه پیوست و پس از آن اجرای آن توسط مجلس تصویب شد.

او افزود: مقام معظم رهبری با اشاره به بررسی‌های دقیق و مسئولانه برجام در مجلس در خصوص رعایت و حفظ منافع ملی و مصالح عالیه کشور دستوراتی را صادر و با برشمردن الزامات ۹ گانه در اجرای برجام این توافق را تایید کردند.

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد:  بعد از ورود ترامپ به کاخ سفید با خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از برجام در اردیبهشت ۱۳۹۷ در دو مرحله تحریم‌های ثانویه آن علیه ایران اجرایی شد. اجرای نامتوازن برجام از یک سو و تحریم‌های آمریکا از سوی دیگر و اعمال فشار آن بر بانک‌ها و شرکت‌ها باعث شد یک سال بعد از خروج آمریکا از برجام در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ شورای عالی امنیت ملی تصمیم کاهش تعهدات برجامی را و فرصت‌های ۶۰ روزه به طرف‌های برجام داد.

او ادامه داد: براساس گام پنجم و نهایی ایران آخرین مورد کلیدی از محدودیت‌های عملی خود را یعنی محدودیت در تعداد سانتریفیوژ‌ها را کنار گذاشت و برنامه هسته‌ای ایران با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی مواجه نیست و بعد از آن برنامه هسته‌ای صرفا براساس نیاز‌های فنی توسط سازمان انرژی اتمی پیش رفته است.

موسوی با تاکید براینکه همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی کماکان ادامه دارد اظهار کرد: رژیم ترامپ در آمریکا به دلیل انتخاب ریاست جمهوری، نابودی بیش از پیش برجام را به نفع خود ارزیابی می‌کند. رژیم ترامپ در صدد است تا قطعنامه ۲۲۳۱ را مختل کند، پیش از این ریاست جمهوری ایران اعلام کرده که در صورت عدم انتفاع ایران از برجام واکنش ایران قاطع خواهد بود. رژیم سلطه طلب آمریکا نمی‌تواند سیاست‌های غیرقانونی خود را به پیش ببرد و عصر حاکمیت قانون به این سادگی که ترامپ فکر می‌کند پایان نمی‌یابد.

موسوی سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری در پاسخ به باشگاه خبرنگاران جوان درباره حادثه پیش آمده در تاسیسات غنی سازی نطنز بیان کرد: توضیحات لازم را دوستان ما در سازمان انرژی اتمی و دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی ارائه کردند.

او اضافه کرد: بررسی‌های همه جانبه‌ای را صورت دادند اما هنوز جمع بندی نهایی نشده است، بعد از جمع بندی، شورای عالی امنیت ملی و سازمان انرژی اتمی گزارش کامل را ارائه خواهند داد و متناسب با یافته‌هایی که بعد از تحقیقات به عمل خواهد آمد واکنش‌ها و اقدامات لازم را انجام خواهیم داد.

مطالب پیشنهادی
ارسال نظر
علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان
افزایش صادرات شرکت های دانش بنیان به یک و نیم میلیارد دلار

افزایش صادرات شرکت های دانش بنیان به یک و نیم میلیارد دلار

زمینه های مناسب برای حضور ایران در بازار بزرگ اسباب بازی روسیه

زمینه های مناسب برای حضور ایران در بازار بزرگ اسباب بازی روسیه

تولید قطعات پیچیره صنعتی با پرینتر سه بعدی فلزی ایران ساخت

تولید قطعات پیچیره صنعتی با پرینتر سه بعدی فلزی ایران ساخت

مسئول گروه جهادی به سوی ظهور و رتبه چهارم جایزه برنامه ملی آبادیران

مسئول گروه جهادی به سوی ظهور و رتبه چهارم جایزه برنامه ملی آبادیران

تقویت زیرساخت های مالی صنایع خلاق با مشارکت مردمی

تقویت زیرساخت های مالی صنایع خلاق با مشارکت مردمی

پیشنهاد روز

هشدار هواشناسی برای 10 استان

حقوق کارگران 15 درصد بیشتر از کارکنان دولت افزایش یافت

سامانه بارشی از امشب در این استان ها فعال می شود

افزایش تعطیلات آخر هفته منتظر تصمیم مجلس است

ثبت قرارداد اجاره در سامانه خودنویس الزامی شد

استعلام تخلفات حجاب تاریخچه پلاک و دریافت کروکی الکترونیک

هفته ای بارانی در پیش روی استان های کشور