تیرداد نیوز

کد خبر: ۱۵۷۶۵
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۹ - 01:44 - 13 July 2020

عمارت ارباب هرمز موزه گرافیک ایران

عمارت ارباب هرمز موزه و بنایی تاریخی بازمانده از دوره قاجار در منطقه شرق تهران و محله تهرانپارس متعلق به هرمز آرش یا ارباب هرمز است.

موزه ارباب هرمز تهران کجاست

عمارت ارباب هرمز موزه و بنایی تاریخی بازمانده از دوره قاجار در منطقه شرق تهران و محله تهرانپارس متعلق به هرمز آرش یا ارباب هرمز است.بنابر شواهد و مستندات تاریخی، عمارت ارباب هرمز موزه گرافیک ایران یا مجید آباد بنایی متعلق به اواخر دوره قاجاریه بوده که در قریه ای به همین نام قرار داشته است.بنابر اسناد زمین هایی که عمارت ارباب هرمز در آن قرار دارد این منطقه ابتدا در تصرف عین الدوله و صدر اعظم دربار قاجاربود اما نخستین مالک این اراضی و عمارت ارباب هرمز که به روشنی در اسناد تاریخی از وی نام برده شده مرحوم حاج محمد خان آبری بسطامی معروف به حاجب الدوله است.

موزه ارباب هرمز تهران کجاست

پس از وی این اراضی به فرزندش محمد حسین خان مشیر خلوت می رسد و پس از او در زمان مظفرالدین شاه در تصرف میرزا نصرالله ناصرالسلطنه قرار می گیرد.بعد از استیلای مشروطه طلبان بر تهران، مالکیت این اراضی و عمارت ارباب هرمز از ناصرالسلطنه که از طرفداران محمدعلی شاه بود به لطفعلی امیر مفخم فرزند امامقلی خان (حاجی ایلخانی) که از سران بختیاری بوده منتقل می شود که نحوه تملک (با تصرف) این اراضی مشخص نیست و پس از امیر مفخم به فرزندش ابوالقاسم خان بختیاری می رسد.

ساعات بازدید عمارت ارباب هرمز آرش

هرمز آرش معروف به ارباب هرمز یکی از زرتشیان زاده شده در محله خیرآباد یزد بود و با حاصل کار و تلاش خود در هندوستان به ایران بازگشته و در سال 1327 خورشیدی تهران پارس فعلی را که در حدود 36 میلیون متر مریع مشتعل بر سه قریه مجیدآباد، مهدی آباد و حسن آباد بود از بیوه ابوالقاسم خان بختیار، بی بی عظیمه خانم بختیار سه دانگ به نام خود و سه دانگ به نام همسرش پری آگاهی آرش خریداری نموده و با مشارکت آقایان وفادار تفتی و رستم مرزبان و کمک آقایان مهندس ناصرزاده و پورتیمور و مهاجر اقدام به نقشه برداری، خیابان کشی، تفکیک اراضی و احداث مراکز عام المنفعه شامل درمانگاه، مراکز پلیس، منافع آب و برق رسانی، مدارس، مسجد می نماید.

ساعات بازدید عمارت ارباب هرمز آرش

عمارت فعلی معروف به ارباب هرمز یا موزه گرافیک ایران با مساحتی تقریبی 900 متر مربع به سبک ترکیبی از معماری سنتی با معماری غربی در دو طبقه به همراه زیر زمینی کوچک در ابتدا درباغی به وسعت یک میلیون متر مربع بنا شده بود که درحال حاضر 42000 متر مربع از عمارت ارباب هرمز باقی مانده است.

موزه گرافیک پارک پلیس

عمارت و موزه گرافیک ایران از جمله موزه های تاریخی و نوستالژیک کشور است که روایت گر طرح ها و ادبیات گرافیک های متنوع تبلیغات در دهه های مختلف است.موزه گرافیک ایران در تاریخ 28 دی ماه 1393 با حضور تعدادی از هنرمندان و نمایش 60 اثر گرافیکی از گرافیست های مطرح ایران افتتاح شد.

معرفی و تصاویر موزه گرافیک ایران

موزه گرافیک ایران از موزه‌ های مهم شهر تهران و اولین موزه طراحی گرافیک در قاره آسیا است.آثار موزه گرافیک ایران یا ارباب هرمز به همت انجمن گرافیک ایران و با نظارت کمیته موزه با هدف حفظ و نمایش آثار گرافیکی تاریخ ایران گردآوری و تدوین گردیده است.در این میان پس از فراخوان جمع آوری آثار گرافیکی معاصر و تاریخی حدود 70 نفر از اساتید برجسته گرافیک کشور مجموعه آثار خود و دیگر آثاری که در مجموعه های خود داشنتد را جهت تکمیل آرشیو موزه در اختیار عمارت ارباب هرمز قرار دادند.

در موزه گرافیک همواره نمایشگاه آثار گرافیک با عنوان تاریخ گرافیک معاصر ایران برگزار می شود.نمایشگاه آثار مختلف گرافیکی هنرمندان داخلی و خارجی از جمله برنامه های این موزه است و از جمله آن به برگزاری نمایشگاه آثار طراحی پروفسور اریک برون در سال 1399 و نمایشگاه پوستر ساده رنگی به یاد سرژ آواکیان و نمایشگاهی از پوسترهای خارجی پنجاه سال فعالیت پرویز پورحسینی اشاره کرد.

موزه گرافیک پارک پلیس

آدرس و تلفن موزه ارباب هرمز

موزه ارباب هرمز در آدرس : تهران، اتوبان شهید بابایی، خیابان استخر بلوار استقلال، خیابان توحید، محوطه شمالی پارک پلیس تهرانپارس واقع شده است.

تلفن موزه : 77045110 - 021

فرم پایه موجود عمارت ارباب هرمز با شکل اولیه آن بسیار متفاوت بوده و بنا حداقل در چهار مرحله دچار تغییرات اساسی شده است.مطابق شواهد بنای اولیه منظر با الگوی کوشک های ایرانی و با ابعادی کوچکتر بوده است که تزئینات گچ کاری و کاشی کاری آن به صورت نخاله ساختمانی در گمانه زنی ها به دست آمد.

عمارت هرمز در مرحله بعد به شکل کوشک تابستانی با فضاهای باز، بازسازی می شود و در نهایت با حضور ارباب هرمز در بنا پس از توسعه بنا در دو جبهه غربی و شرقی، قسمت های ستون از داخلی با اجرای جرزهای باربر از هم جدا می شوند.در بدو ورود گچبری های سنتی در کنار ستون های برافراشته که از اجزا مهم تزئینات و معماری سنتی ایران بشمار می روند جلوه خاصی به عمارت ارباب هرمز بخشیده است که نظر هر ببیننده ای را به خود جلب می کند.

معرفی موزه گرافیک ایران

سایت موزه ارباب هرمز

در اطراف این عمارت درختان بی شمار انار وجود دارد که به همین سبب از این عمارت با عنوان باغ اناری نیز یاد می شود.امروز از این باغ به عنوان پارکی سرسبز و وسیع استفاده می شود.در موزه عمارت ارباب هرمز شما به دیدار تصاویر تاریخی و پوسترهای متنوع از دهه های قبلی در اتاق های تو در تو و زیبا با معماری سنتی و چشم نواز خواهید رفت.

عمارت ارباب هرمز در سال 1384 به شماره 14610 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید و با پیگیری های دوستداران میراث فرهنگی از سال 1385 مرمت و احیای این بنا در دستور کار شورای شهر تهران قرار گرفته و پس از تصویب این امر در 15 اسفند 1390 خورشیدی سازمان زیبا سازی شهر تهران اقدام به مرمت و بازسازی این بنا نمود که در اوایل سال 1393 مرمت آن به اتمام رسید.

در بازسازی عمارت ارباب هرمز تلاش شده تا کلیه شواهد دوره های مختلف آن قابل شناسایی باشد.

تصاویر عمارت ارباب هرمز

آدرس و تلفن موزه ارباب هرمز

سایت موزه ارباب هرمز

تاریخچه عمارت ارباب هرمز تهران

دیدنی های موزه ارباب هرمز ایران

آشنایی با  مجموعه عمارت ارباب هرمز

اطلاعات کامل موزه ارباب هرمز موزه

موزه گرافیک ارباب هرمز در تهران

عمارت ارباب هرمز بنایی قاجاری

ساختمان عمارت ارباب هرمز

مطالب پیشنهادی
ارسال نظر
پیشنهاد روز

برای تحویل سال بهشت زهرا باز است

نمایندگان کارفرمایی روی حداقل قیمت ها در سبد معیشت متمرکز شده اند

هشدار هواشناسی برای استان های ساحلی در شمال و جنوب کشور

قیمت برخی از شرکت های لوازم خانگی افزایش یافت

جدال بر سر دستمزد 1403 ادامه دارد

طی 3 روز آینده شرایط جوی برای سفر مناسب نیست

چرا دولت رقم 19 و نیم میلیون تومان سبد معیشت را نمی پذیرد