تیرداد نیوز

کد خبر: ۱۵۵۳۳
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۹ - 16:47 - 05 July 2020

حذف نام همسر از شناسنامه

حذف نام همسر دغدغه بسیاری از مردان و زنانی است که طلاق گرفته‌اند و تمایل دارند در شناسنامه ایشان نامی از همسر سابق و طلاق و ازدواج قبلی نباشد.

حذف نام همسر از شناسنامه

تیرداد نیوز - چنانچه فردی با همسرش متارکه کرده باشد، با انتخاب همسر دوم و ثبت رسمی ازدواج و ثبت نام او در شناسنامه‌اش می‌تواند به اداره ثبت احوال مراجعه کند و نام همسر اول را از شناسنامه حذف کند.

  • حذف نام همسر اول از شناسنامه زمانی محقق می‌شود که شخص  همسر دوم خود را انتخاب و نیز ازدواج آن‌ها رسمی و ثبت‌نام ایشان در شناسنامه فرد انجام شود، بنابراین به‌ صرف انتخاب همسر و معرفی او نمی‌توان از این مقرره قانونی استفاده کرد.
  • حذف نام از شناسنامه صرفا پس از وقوع ازدواج دوم و ثبت آن صورت می‌گیرد، بنابراین همسر دوم از ازدواج پیشین همسر خود مطلع خواهد شد. از طرف دیگر، اقدام به حذف نام همسر قبلی از شناسنامه علاوه بر کاهش بار روانی موجود، موجب ارائه راحت ‌تر شناسنامه در جاهای مختلف است، زیرا به طور عمده مواردی این‌چنین جزو خصوصی‌ترین مسائل افراد است و دلیلی ندارد که همگان از آنها باخبر باشند. این در حالی است که با صدور گواهى ازدواج باید روشن شود که زن و مرد پیش از ازدواج می‌توانند با اخذ گواهی تجرد از ازدواج قبلی همسر آینده خود مطلع شوند.
  • از اتلاق واژه همسر دوم باید این‌طور نتیجه گرفت که استفاده از این مورد صرفا در مورد اختیار کردن همسر دوم امکان‌پذیر خواهد بود و نه ازدواج‌های بعدی، اما به نظر می‌رسد که، بتوان در ازدواج‌های بعدی نیز از مزایای قانونی استفاده کرد.

با توجه به اینکه زن و مرد پیش از ازدواج می‌توانند با دریافت گواهی تجرد از ازدواج قبلی همسر آینده خود مطلع شوند، بنابراین لازم است در خصوص گواهى تجرد بیشتر بدانیم.

گواهی تجرد

گواهی تجرد تاییدیه‌ای است که بر مبنای اطلاعات مندرج در شناسنامه شخص صرفاً برای صاحب سند و بر اساس درخواست وی صادر می‌شود. هر کس می‌تواند با مراجعه به اداره ثبت احوال در داخل کشور و یا نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور صدور گواهى تجرد را درخواست کند.

مطالب پیشنهادی
ارسال نظر
پیشنهاد روز

افزایش 20 درصدی در حقوق فرودین ماه بازنشستگان کشوری اعمال شد

ریزش قیمت سنگین خودرو در بازار

افزایش 16 تا 45 درصدی کرایه های مترو اتوبوس و تاکسی از شنبه

زمان شارژ کارت سوخت اعلام شد

نام مادران در کارت ملی ثبت می شود

زمان افتتاح آخرین ایستگاه خط 7مترو اعلام شد

زمان اعلام نتایج اولیه آزمون دکتری اعلام شد