تیرداد نیوز

کد خبر: ۱۵۳۳۷
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۹ - 11:54 - 30 June 2020

ادعای دروغین حقوق بشر آمریکا

آمریکا که هر سال با عنوان دروغین حمایت از حقوق بشر شماری از کشورهای جهان را تحت فشارهای سیاسی و اقتصادی قرار می‌دهد، خود از مرتکبان جدی نقض حقوق بشر در جهان است که این جرم با مرگ «جورج فلوید» زیر زانوهای پلیس آن کشور و ادامه حمایت از گروه‌های تروریستی در افغانستان عیان شد.

ادعای دروغین حقوق بشر آمریکا

تیرداد نیوز - ایالات متحده آمریکا در دهه‌های گذشته همواره ادعای دفاع از مبانی و اصول حقوق بشر را داشته و بر پایه این اظهارات به خود اجازه داده است تا در مورد وضعیت حقوق بشر در سایر کشورها اظهارات مداخله جویانه داشته باشد.

بررسی دقیق مواضع حقوق بشری آمریکا به صراحت نشان می‌دهد که دولتمردان این کشور موضع گیری در خصوص وضعیت حقوق بشر در سطح جهان را بر مبنای ترجیحات و منافع سیاسی انجام می‌دهند که موجب استفاده ابزاری از موضوع حقوق بشر در سطح بین‌المللی می‌شود.

نکته مهم در این زمینه این است که چنین قضاوت ها و نظراتی مبنای رفتار سیاسی آمریکا در رابطه با کشورهای هدف است که باعث ایجاد فشارهای سیاسی می‌شود. این در حالی است که این کشور در داخل در ارتباط با شهروندان خود به طور مکرر و فاحش حقوق بشر را نقض می‌کند.

نقض حقوق بشر توسط دولت آمریکا در کشورهای مختلف از جمله افغانستان ادامه دارد و ادعای دروغین آن کشور برای دفاع از حقوق بشر با مرگ «جورج فلوید» بیش از پیش آشکار شد.

جورج فلوید شهروند رنگین پوست آمریکایی  ۲۵ مه ۲۰۲۰ به طور وحشیانه‌ای توسط پلیس آمریکا در برابر چشمان مردم کشته شد که این رفتار غیر انسانی پلیس آمریکا در کنار موج اعتراضات، ادعای دروغین آمریکا در دفاع از حقوق بشر را آشکارتر ساخت.

رفتار پلیس آمریکا با فلوید در حالی که مقابل دوربین‌های عابران به عدم امکان نفس کشیدن خود اعتراض می‌کرد و ماموران او را مورد ضرب و شتم قرار می‌دادند؛ مصداق آشکار نقض ماده ۷ میثاق حقوق مدنی و سیاسی و کنوانسیون منع شکنجه است.

در قضیه جورج فلوید، پلیس آمریکا با رفتار وحشیانه که منجر به قتل، سلب حق‌ بشری حیات، بی توجهی به کرامت انسانی، آزادی و امنیت افراد و نقض برابری انسانی شد؛ ادعای پوچ آن کشور برای دفاع از حقوق بشر در جهان را نیز اثبات کرد.

نظامیان آمریکا پس از حضور از سال ۲۰۰۱ میلادی در افغانستان، موارد بی‌شماری از نقض حقوق بشر را مرتکب شده‌اند که آتش زدن قرآن کریم در بگرام، بمباران مراسم‌ عروسی و قتل عام اعضای یک روستا توسط نظامیان آمریکایی در شهرستان «پنجوایی» قندهار و گرفتن تصویر یادگاری با ادرار بر جنازه کشته‌های طالبان، نمونه بارز آن است.

در ۲۱ اسفند سال ۱۳۹۰، یک نظامی آمریکایی ساعت ۳ بامداد از پایگاه خود در شهرستان «پنجوایی» استان قندهار خارج شد و در روستای «الکوزی» و «ناجبین» استان شهرستان وارد منازل مردم شده و زنان، کودکان و سال‌خوردگان را گلوله باران کرد که طی آن ۹ نفر کشته و پنج تن دیگر زخمی شدند.

مردم افغانستان از جمله نمایندگان مردم قندهار در  مجلس این کشور خواهان محاکمه این نظامی آمریکایی در افغانستان شدند تا این کار بتواند اندکی از درد و رنج خانواده‌های قربانیان بکاهد اما آمریکایی‌ها بدون توجه به این خواست مردم افغانستان و نمایندگان قندهار، وی را به آمریکا منتقل و قاتل زنان و کودکان افغان‌ را در یک محکمه نمایشی به چند سال زندان محکوم کردند.

این رفتارهای ضد بشری آمریکا زمانی به اوج خود رسید که نفس‌های شهروند سیاه پوست خود را زیر زانوهای ظلم و استبداد و تبعیض آشکار نژادی خفه کرد و با این عمل جهانیان باور کردند که به ادعا و گزارش‌های حقوق بشری آمریکا اعتمادی نیست و این کار نمایشی و برای استفاده ابزاری از کشورهایی می باشد که آمریکا با آنها رابطه‌ خوبی ندارد.

بعد از آن حادثه دلخراش، «احمد سعیدی» استاد دانشگاه و کارشناس روابط بین الملل افغان در واکنش به این عملکرد پلیس آمریکا در صفحه فیسبوک خود نوشت که جورج فلوید سیاه پوست هشت دقیقه زیر زانوی پلیس آمریکا دوام نیاورد، نتوانست نفس بکشد و جان داد. اما مردم افغانستان سال هاست که زیر زانوی مداخله گران، جنگ افروزان داخلی و خارجی، متعصب‌های قومی، مذهبی و زبانی و افراطیون که پا بر گلوی آنها گذاشته‌اند، نمی‌توانند نفس بکشند.

«محمد حسن جعفری» دبیرکل حزب رفاه ملی و رئیس کمیته مجمع فرهنگی «انقلاب اسلامی»، امروز دوشنبه در مصاحبه‌ای با ایرنا در این رابطه گفت: تاریخ دولت آمریکا مملو از نقض حقوق بشر، تجاوز به کشورها و ظلم و ستم‌های بی‌شمار است اما کشتن به طرز فجیع این سیاه پوست توسط پلیس اوج این فجایع را آشکارتر ساخت.

جعفری افزود: وقتی آمریکا حقوق شهروندان خود را با گذاشتن زانو روی گلوی آنها تا گرفتن آخرین نفس‌اش زیر پا می‌گذارد، ادعای دروغین برای دفاع از حقوق بشر در دیگر نقاط جهان مانند کف آب می‌ماند.

بر این اساس، گزارش‌های سالانه وزارت خارجه آمریکا به نام دفاع از حقوق بشر، آزادی مذهبی و ده‌ها موضوع مرتبط به آن که کشورهای زیادی را متهم به نقض آنها می‌کند، تنها برای فشار و استفاده ابزاری است.

دنیا شاهد جنایت های ضدبشری آمریکا طی سال های اخیر در عراق، سوریه، افغانستان و تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی علیه ایران و دیگر کشورها بوده که بیانگر بی عدالتی‌ها است.

آمریکا حتی در این ادعای دروغین خود نیز برخورد دوگانه و ابزاری می‌کند، زیرا برخی کشورها را که رعایت حقوق بشر در آنها بهتر از آمریکاست، متهم به نقض حقوق بشر می‌کند و برخی کشورها که آزادی مذهبی، بشری و انسانی در آنها سال هاست از یاد رفته، حتی یادی از آنها نمی‌کند.

وی با اشاره به حملات به یمن گفت که آیا از مردم مظلوم یمن و فلسطین و نقض اساسی ترین حقوق آنها که همانا حق حیات و زندگی است و سال ها توسط متحدان آمریکا و اسرائیل با مرگ پاسخ داده شده، یادی می‌شود؟ به دلیل اینکه آمریکا از این کشورها سود اقتصادی می‌برد و نمی‌خواهد نقض حقوق بشر آنها را یادآوری کند.

رئیس کمیته فرهنگی انقلاب اسلامی باور دارد که هژمونی آمریکا دیگر ترک برداشته و دنیا پس از این به جهان بدون آمریکا فکر می‌کند و همه جهان حتی متحدان آنها در سازمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نیز به این باور رسیده‌اند که آمریکا دیگر شایسته رهبری جهان نیست.

جعفری به گفته‌های اخیر انگلا مرکل صدر اعظم آلمان اشاره کرد که به اتحادیه اروپا گفته بود برای جهان بدون رهبری آمریکا به طور جدی فکر کنند.

این فعال سیاسی و فرهنگی افغانستان با اشاره به پرتاب "مادر بمب" آمریکا در اچین ننگرهار در شرق افغانستان یاد آوری کرد که این کشور با این عملکرد خود مشکلات بهداشتی و زیست محیطی عدیده ای برای مردم این شهرستان بوجود آورد و در کنار آن حمله به مراسم‌ عروسی، بی حرمتی به جنازه‌های کشته شده طالبان و قتل غیر نظامیان در روستای پنجوایی قندهار، شواهد آشکار نقض حقوق بشری آنهاست.

اما زمانی که یک دادگاه بین‌المللی برای مجازات ناقضان آن اقدام می‌کند، آمریکا این دادگاه را با تهدید و تحریم خاموش می‌سازد که آن هم مقابله دولت آمریکا با تحقق عدالت در جهان را نشان می‌دهد.

مطالب پیشنهادی
ارسال نظر
علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان
افزایش صادرات شرکت های دانش بنیان به یک و نیم میلیارد دلار

افزایش صادرات شرکت های دانش بنیان به یک و نیم میلیارد دلار

زمینه های مناسب برای حضور ایران در بازار بزرگ اسباب بازی روسیه

زمینه های مناسب برای حضور ایران در بازار بزرگ اسباب بازی روسیه

تولید قطعات پیچیره صنعتی با پرینتر سه بعدی فلزی ایران ساخت

تولید قطعات پیچیره صنعتی با پرینتر سه بعدی فلزی ایران ساخت

مسئول گروه جهادی به سوی ظهور و رتبه چهارم جایزه برنامه ملی آبادیران

مسئول گروه جهادی به سوی ظهور و رتبه چهارم جایزه برنامه ملی آبادیران

تقویت زیرساخت های مالی صنایع خلاق با مشارکت مردمی

تقویت زیرساخت های مالی صنایع خلاق با مشارکت مردمی

پیشنهاد روز

هشدار هواشناسی برای 10 استان

حقوق کارگران 15 درصد بیشتر از کارکنان دولت افزایش یافت

سامانه بارشی از امشب در این استان ها فعال می شود

افزایش تعطیلات آخر هفته منتظر تصمیم مجلس است

ثبت قرارداد اجاره در سامانه خودنویس الزامی شد

استعلام تخلفات حجاب تاریخچه پلاک و دریافت کروکی الکترونیک

هفته ای بارانی در پیش روی استان های کشور