تیرداد نیوز

کد خبر: ۱۵۳۲۳
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۹ - 30 June 2020
نمایندگان مجلس یازدهم بار دیگر طرحی را برای اجرای عدالت و بهره‌مندی اشخاص نیازمند از یارانه بنزینی کلید زدند.

تیرداد نیوز - حدود دو سال  پیش بود که اتاق بازرگانی با تهیه و ارسال طرحی به دولت خواستار تعلق گرفتن یارانه بنزین و پرداخت یارانه ۲۵۰ هزار تومانی به خانوارها شد. در آن زمان، مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران گفته بود که ما در گذشته به هر خودرو ۶۰ لیتر بنزین با نرخ یارانه‌ای می‌دادیم؛ اما اکنون به جای ۶۰ لیتر بنزین، می‌توانیم یارانه ۲۵۰ هزار تومانی نقدی برای حمل و نقل با استفاده از ساز و کار کارتی که یارانه نقدی به آن واریز می‌شود، به هر خانوار پرداخت کنیم یعنی به جای اینکه بنزین را به هر خودرو دهیم، به خانوار بدهیم.

نکته مهم درباره پرداختیارانه بنزین، شیوه توزیع آن است، چرا که  در روش فعلی، افراد ثروتمند نسبت به قشرهای متوسط و ضعیف جامعه از یارانه سوخت بیشتری برخوردار هستند و نکته ناعادلانه آن این است که هر چقدر فردی پولدارتر و در دهک بالای درآمدی باشد، مصرف بنزینش هم بیشتر است.

در آذر ۹۷ خبرهایی از تهیه و تدوین طرحی در مرکز پژوهش‌ها به گوش رسید که طبق آن یارانه بنزین به تمام ایرانی‌های دارای کد ملی تعلق می‌گیرد.

احمدامیرآبادی فراهانی عضو هیئت رئیسه مجلس، در مجلس دهم طرحی ارائه کرد که به موجب آن دولت موظف بود به هر ایرانی دارای کد ملی ۲۴ لیتر بنزین به طور ماهانه به کارت سوخت سرپرست خانوار اختصاص دهد و مصرف خارج از سهمیه براساس ۹۰ درصد فوب خلیج فارس محاسبه شود، اما این طرح بنابر دلایلی نتوانست اکثریت رأی نمایندگان را به دست آورد.

حال نمایندگان مجلس یازدهم بار دیگر طرح «سهمیه بندی بنزین سرانه خانوار» را به منظور اجرای عدالت و بهره‌مندی اشخاص نیازمند از یارانه بنزینی کلید زده‌اند، اگرچه برخی کارشناسان  معتقدند که چنین طرحی زمینه ساز ایجاد رانت و بازار سیاه می‌‎شود و حتی در ادامه مشکلات امنیتی و اقتصادی به بار می‌آورد، اما وکلای مردم معتقدند که این طرح عدالت را به نوعی در جامعه برقرار خواهد ساخت و حتی اگر فردی خودرو نداشته باشد می‌تواند با واگذاری و فروش آن درآمدی کسب کند.

مردم می‌توانند سهمیه بنزین خود را بفروشند

مالک شریعتی عضو کمیسیون انرژی مجلس یازدهم با اشاره به طرح مجلس برای ارائه سهمیه بنزین به خانوارها گفت: طرحی در مجلس دهم مطرح شده بود که نحوه اعطای سهمیه به افراد متقاضی و نیازمند را از خودرو به خانوار تغییر داد، اما متاسفانه این طرح به نتیجه نرسید و‌ ما بر مبنای همان طرح قبلی برای عادلانه‌تر شدن نظام سهمیه بندی دوباره طرحی را کلید زده و آن را به هیئت رئیسه تقدیم کردیم. طبق این طرح افرادی که از سهمیه یارانه بنزین استفاده می‌کنند فقط اشخاص دارای خودرو نخواهند بود، چرا که بیش از ۵۰ درصد خانوار‌های کشور فاقد وسیله نقلیه هستند.

شریعتی بیان کرد: براساس این طرح، اگر صاحب خودرویی تمام سهمیه خانوار خود را استفاده نکند، سهمیه باقیمانده از طریق سامانه‌های بانکی، قابل واگذاری به دیگران خواهد بود یا در پایان هر ماه به شرکت پالایش و پخش باز می‌گردد و معادل قیمت متوسط ماهانه آزاد بنزین در کارت بانکی صاحب خودرو شارژ خواهد شد تا بتواند کالای ایرانی خرید کند که این خود کمک به جهش تولید داخلی خواهد بود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس یازدهم تصریح کرد که معتقدم این طرح بار مالی جدیدی برای دولت نخواهد داشت، چرا که منابع آن از قبل مشخص است و ما تنها این امکان را به افراد خواهیم داد تا خودشان تصمیم بگیرند که چگونه می‌خواهند سهمیه بنزین شان را مصرف کنند. ما در مبحث انرژی وضعیت خوبی نداریم و‌ افراد ثروتمند بیشتر از یارانه انرژی بهره می‌برند و‌ ما باید این رویه را اصلاح کنیم.

۶ میلیون نفر  تحت پوشش کمیته امداد  هیچ‌کدام خورو ندارند/ سهمیه بنزین باید برای همه اقشار جامعه مساوی باشد

همچنین احمد امیرآبادی فراهانی، عضو هیئت رئیسه مجلس که خود طراح طرح ارائه بنزین به خانوارها در مجلس دهم بوده است گفت: بنده طراح این طرح در مجلس دهم بودم و به دلیل مخالفت رئیس جمهور با طرح مذکور نمایندگان به آن رأی ندادند، ما دوباره این طرح را در مجلس یازدهم کلید زدیم و به زودی اعلام وصول و به صحن علنی خواهد آمد.

امیرآبادی فراهانی بیان کرد: ۶ میلیون نفر در کشور تحت پوشش کمیته امداد هستند که هیچ‌کدام وسیله نقلیه ندارند و‌ در این طرح قصد داریم تا سهمیه بنزین به همه اقشار جامعه مساوی برسد، اگر هر فردی سهمیه بنزین خود را در پایان ماه مصرف نکند دولت موظف است مابه‌التفاوت آن را به حسابش واریز کند و حتی افراد می‌توانند سهم بنزین خود را به افراد دیگر واگذار کنند، بنابراین این طرح هیچ بار مالی برای دولت ندارد.
 
حسین حسین زاده، عضو کمیسیون انرژی با اشاره به طرح مجلس یازدهم بیان کرد: طرح هدفمندی و سهمیه بندی بنزین سال ۸۶ به دنبال مصرف بالای بنزین در کشور کلید خورده و قرار شد بخشی از عائدی آن به اشخاص کم درآمد تعلق گرفته و بخش دیگر آن در حوزه صنعت مصرف شود.

وی با اشاره به طرح جدید نمایندگان برای سهمیه بهدی بنزین افزود: این طرح نیازمند چکش‌کاری بوده به نحوی که تمام منافع مردم و‌ حتی آنهایی که خودرو ندارند در آن لحاظ شود، ما معتقدیم نباید شرایط کسانی که چند خودرو دارند با کسی که هیچ اتومبیلی ندارد یکسان باشد.

محمدرضا پور ابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان در این باره گفت: این طرح در دوره دهم مجلس شورای اسلامی توسط نمایندگان مطرح شد که ما به جای تخصیص بنزین به خودروها آن را به خانوارها ارائه دهیم و هدف نمایندگان طراح حمایت از افراد نیازمند بود.
 
او‌ با اشاره به طرح جدید مجلس برای سهمیه بندی بنزین افزود: ما باید به بررسی ابعاد فنی و اجرایی این طرح بپردازیم، در صورتی که دولت بتواند این طرح را اجرا کند، گام مهمی در اجرای عدالت اجتماعی برداشته‌ایم.
 
به نظر می‌رسد از میان سناریوهای تعریف شده برای تنظیم قیمت حامل‌های انرژی، اگر معیار مقامات تصمیم‌گیر، عدالت باشد، ماجرا بسیار کلان‌تر از انتخاب شیوه حذف یا تخصیص یارانه به خودرو یا خانوار باشد. ماجرای عدالت بنزینی، در قالب هر طرحی باید ابتدا به صورت کارشناسی مورد بررسی قرار گیرد تا در صورت تصویب و اجرایی شدن توسط دولت مشکلاتی مانند بازار سیاه ایجاد نشود.
مطالب پیشنهادی
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: