تیرداد نیوز

کد خبر: ۱۴۹۴۴
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - 14:50 - 20 June 2020

خورشید گرفتگی فردا را کجا می توانید مشاهده کنید

خورشیدگرفتگی (کسوف) یکی از پدیده‌های نجومی است که هر از چند گاهی به دنبال هم راستا شدن خورشید، ماه و زمین رخ می‌دهد.

خورشید گرفتگی فردا را کجا می توانید مشاهده کنید

تیرداد نیوز -  کسوف زمانی ایجاد می‌شود که زمین، ماه و خورشید دقیقا در یک راستا قرار بگیرند و سایه ماه بر روی زمین بیفتد؛ امسال نیز اولین روز از اولین ماه تابستان، آسمان کشور در برخی از شهر‌های جنوبی شاهد این پدیده خواهد بود.

این خورشیدگرفتگی از نوع حلقوی است، اما در کشورمان به صورت جزئی دیده می‌شود یعنی ماه بخشی از قرص خورشید را می‌پوشاند. گفته می‌شود این پدیده آخرین کسوف قرن است که در کشورمان قابل رویت خواهد بود.

مناطق مناسب برای رصد خورشیدگرفتگی در جهان

آغاز این پدیده نجومی از مرز کنگو و جمهوری دموکراتیک کنگو خواهد بود، یمن و عربستان مقصد‌های بعدی این گرفت خورشیدی خواهند بود. در گام بعد با عبور از اقیانوس هند، آسمان جنوب پاکستان، سپس شمال هند و از آنجا بوتان، چین و تایوان میزبان این پدیده نجومی بوده و دریای فیلیپین در غرب اقیانوس آرام نیز مقصد آخر خواهد بود. به گفته اخترشناسان، بیشترین زمان گرفت حلقوی در شمال هند و در مدت زمان ۳۸ ثانیه رخ خواهد داد.

در کشور ما نیز بیشترین درصد خورشیدگی در شرقی‌ترین منطقه چابهار در "پسابندر" مشاهده می‌شود؛ در این گرفت، در تهران حدود ۴۸ درصد سطح خورشید توسط ماه پوشانده می‌شود و این میزان در جنوبی شرقی‌ترین نقاط که بیشترین درصد گرفت را در کشور دارد، به ۹۸ درصد و در آب‌های سرزمینی کشور در دریای عمان به ۹۹ درصد نزدیک می‌شود. این در حالی است که در غربی‌ترین نقاط شمال غرب ایران پوشش خورشید حدود ۳۰ درصد است.

کشور عمان یکی از مقاصد خارجی نزدیک به ایران برای رصد این خورشیدگرفتگی به صورت حلقوی محسوب می‌شود و با توجه به اینکه در هنگام وقوع کسوف ارتفاع خورشید از افق نسبتا کم است، در تلفیق با مناظر طبیعی و ساختمان‌ها شاید بتوان تصاویر جذابی را از این پدیده ثبت کرد.

از ابزارهای سنتی برای رصد کسوف استفاده نشود

گرفت خورشید در ایران به صورت جزئی است و در برخی از کشور‌ها به صورت حلقوی مشاهده می‌شود و استفاده از عینک‌های مخصوص رصد خورشید برای مشاهده این پدیده توسط علاقه‌مندان ضروری است. توصیه می‌شود هرگز با چشم غیر مسلح این پدیده رصد نشود.

علاوه بر آن در صورت رصد این رویداد نجومی با استفاده از تلسکوپ و دوربین دو چشمی و حتی عکاسی نجومی از این رویداد، حتما از قبل باید تجهیزات خود را مجهز به فیلتر‌های استاندارد از جمله فیلتر "مایلار" کرد؛ چرا که نگاه مستقیم به خورشید حتی برای مدت کوتاه بسیار خطرناک است و عواقب جبران‌ناپذیری در پی خواهد داشت.

متاسفانه از سال‌ها پیش افراد برای مشاهده خورشیدگرفتگی از ابزار سنتی مانند نگاتیو عکاسی، عینک‌های جوشکاری، عینک‌ها آفتابی، برگه‌های شکلات، سی دی، دوچشمی، تک‌چشمی، تلسکوپ یا هرگونه ابزار غیر مسلح استفاده می‌کنند که اصلا توصیه نمی‌شود چرا که می‌تواند آثار جبران ناپذیری داشته باشد.

گفتنی است هفته گذشته رسانه‌های برون مرزی گزارش‌هایی را مبنی بر در پیش بینی تقویم مایا در مورد پایان دنیا منتشر کردند که بر اساس آن، آخرین روز دنیا، نه ۲۱ دسامبر ۲۰۱۲ که ۲۱ ژوئن ۲۰۲۰ خواهد بود، تاریخی که با اولین خورشیدگرفتگی حلقوی سال مقارن شده است و شاید این سوال را در ذهن ایجاد کند که آیا این همزمانی می‌تواند معنای خاصی داشته باشد؟

 

مطالب پیشنهادی
ارسال نظر
علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان
افزایش صادرات شرکت های دانش بنیان به یک و نیم میلیارد دلار

افزایش صادرات شرکت های دانش بنیان به یک و نیم میلیارد دلار

زمینه های مناسب برای حضور ایران در بازار بزرگ اسباب بازی روسیه

زمینه های مناسب برای حضور ایران در بازار بزرگ اسباب بازی روسیه

تولید قطعات پیچیره صنعتی با پرینتر سه بعدی فلزی ایران ساخت

تولید قطعات پیچیره صنعتی با پرینتر سه بعدی فلزی ایران ساخت

مسئول گروه جهادی به سوی ظهور و رتبه چهارم جایزه برنامه ملی آبادیران

مسئول گروه جهادی به سوی ظهور و رتبه چهارم جایزه برنامه ملی آبادیران

تقویت زیرساخت های مالی صنایع خلاق با مشارکت مردمی

تقویت زیرساخت های مالی صنایع خلاق با مشارکت مردمی

پیشنهاد روز

سامانه بارشی از امشب در این استان ها فعال می شود

افزایش تعطیلات آخر هفته منتظر تصمیم مجلس است

ثبت قرارداد اجاره در سامانه خودنویس الزامی شد

استعلام تخلفات حجاب تاریخچه پلاک و دریافت کروکی الکترونیک

هفته ای بارانی در پیش روی استان های کشور

سقف برداشت از حساب های بانکی افزایش یافت

برای تحویل سال بهشت زهرا باز است