تیرداد نیوز

کد خبر: ۱۴۱۹۴
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - 11:59 - 31 May 2020

تعداد کشته های آبان همین روزها اعلام می شود

وزیر کشور گفت: در حوادث آبان‌ماه بیش از۱۰۰ شهر درگیر بودند اما در کشور ما هیچ دستوری برای استفاده از سلاح نیست.

تیرداد نیوز - عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور با اشاره به وقایع سال گذشته و سال جاری، اظهار کرد: یاد حضرت امام خمینی (ره) و ۱۵ خرداد را گرامی می‌دارم. یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در شرایط ویژه‌ای برگزار شد، موضوع کرونا و شهادت شهید سلیمانی، سقوط هواپیما و اعتراضات دی ماه را پیش از برگزاری انتخابات داشتیم.

وزیر کشور افزود: هیچ گونه مشکل امنیتی در انتخابات نداشتیم. ۵۰۰ نفر به عنوان مجری و ۴۶ هزار بازرس داشتیم که در مجموع یک میلیون نیروی اجرایی در انتخابات مجلس حضور داشتند.

رحمانی فضلی یادآور شد: اگر مشکل کرونا را نمی‌داشتیم دومین دوره انتخابات در خرداد ماه جاری برگزار می‌شد، اما با توجه به شرایط کرونایی در شهریور ماه برگزار خواهد شد.

رحمانی فضلی ادامه داد: ۱۱۲۳ هیات انتخاباتی با تعداد ۱۷۹۵۲ نفر عضو هیات اجرایی داشتیم، دولت لایحه جامع انتخاباتی را به صورت دو فوریتی به مجلس شورای اسلامی ارائه کرد؛ ولی مجلس فرصت نکرد که لایحه را بررسی کند.

وزیر کشور در ادامه با اشاره به اینکه باید در انتخابات احزاب با هویت بیشتری حضور یابند، گفت: درباره برگزاری انتخابات به صورت الکترونیک، ۲۵ فرآیند در انتخابات داشتیم که ۲۳ مورد آن الکترونیکی بود، تنها ۲ مورد اخذ و شمارش الکترونیکی نبود. ۵۸ هزار دستگاه تشخیص هویت با نظارت شورای نگهبان سفارش دادیم، در این انتخابات از استفاده تکراری شناسنامه برای رای جلوگیری کردیم، اصلا این آمادگی را داریم که شورای نگهبان نرم‌افزار را ایجاد کند و ما نظارت کنیم و یا با هم اینکار را انجام دهیم.

رحمانی فضلی با بیان اینکه انتخابات از سلامت کامل برخوردار بود، یادآور شد: آمادگی کامل برای برگزاری کامل انتخابات الکترونیکی از سوی وزارت کشور وجود دارد.

وزیر کشور با اشاره به آخرین اقدامات برای کنترل مدیریت بیماری کرونا، بیان کرد: بیماری کرونا یک اپیدمی کلی در دنیا است، ابتدا باید از مردم تشکر کنیم، به صورت کلی باید از مردم تشکر کنیم امروز وزارت بهداشت یک نظر سنجی معتبری را در ستاد اعلام کرد بیش از ۹۸ درصد مردم همکاری مناسبی داشتند. ستاد ملی مقابله با کرونا با ریاست رئیس جمهور تشکیل شد.

رحمانی فضلی با بیان اینکه وزارت کشور برای مقابله با ویروس کرونا در کنار وزارت بهداشت است، گفت: در حال حاضر به جایی رسیدیم که تجهیزات کامل و با پزشکان با تجربه‌ای داریم. نیروی‌های مسلح ۵ هزار تخت استقرار کردند. رهبر معظم انقلاب نقش تاثیر گذاری در مبارزه با کرونا داشتند؛ ایشان در این زمنیه دستور دادند تصمیمات ستاد در جایگاه قانون است.

او با اشاره به اینکه روند ابتلا به بیماری کرونا کاهشی و با ثبات است، یادآور شد: ما در سطح کشور توانستیم کنترل‌های فیزیکی را انجام دهیم. همه این‌ها به مدت ۲ ماه انجام شد؛ الگوی مدیریت کرونایی می‌تواند یک الگوی اجرایی مناسب باشد؛ البته ما در ابتدای سال هم با همان همدلی توانستیم در کنار هم باشیم.

رحمانی فضلی گفت: برخی کشور‌ها مثل آمریکا، انگلستان و سوئیس اصلا تصمیم گرفتند هیچ کاری نداشته باشند، در حال حاضر بیش از ۸۵ درصد مشاغل به کار خود برگشته اند.
وزیر کشور بیان کرد: صداوسیما و رسانه‌ها در مدیریت افکار عمومی برای مبارزه با کرونا، نقش بسزایی داشتند؛ همچنین با حضور مسئولان اصناف بسیاری مصوبات را تصویب کردیم، اما اگر پاساژی رعایت نکند بسته خواهدشد.

وزیر کشور در ادامه گفت: بیش از ٨٥ درصد از فعالیت‌های ما به شرایط عادی برگشته است؛ البته نباید فضا را عادی بدانیم زیرا ویروس کرونا همچنان  وجود داشته و امکان برگشت دارد.

رحمانی فضلی یادآور شد: شروع فعالیت‌ها به معنای عادی شدن شرایط نیست؛ بلکه به معنای ایجاد شرایط جدید برای همزیستی مسالمت امیز با بیماری کرونا است.

او اظهار کرد: بحث اطلاع رسانی، تبلیغات، آموزش، نظارت و ضمانت‌های اجرائی نکته‌های بسیار مهمی است که خوشبختانه صدا و سیما به خوبی عمل کرد و همچین دیگر رسانه‌ها هم به میدان امدند.

وزیر کشور افزود: اموزش و اطلاع رسانی همچنان برای ما در اولویت است و در مراسم عیدفطر، شب‌های احیاء و ... مردم به خوبی پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کردند.

رحمانی فضلی تاکید کرد: زمانی که قصد داشتیم استفاده از اتوبوس و مترو را فعال کنیم، تمام دغدغه مان ماسک بود، اما طبق امار شهرداری؛ حدود ٨٠ درصد از مردم در اتوبوس و مترو اصول بهداشتی را رعایت می‌کنند.

او تصریح کرد: دولت، بسیح و شهرداری تلاش کردند تا ماسک ارزان قیمت به مردم عرضه کنند که نظارت بر این کار به عهده وزارت بهداشت و نظارت اجرائی به عهده شهرداری است.

وزیر کشور خاطرنشان کرد: اکثر مردم از وسایل نقلیه استفاده می‌کنند و از ٤٥ درصد ظرفیت تاکسی‌ها استفاده نمی‌شود؛ به شهرداری اجازه دادیم که طرح ترافیک را از امروز اجرایی کند البته منوط به این است که دستورالعمل‌های وزارت بهداشت را رعایت کنند.

رحمانی فضلی گفت: رکود جهانی، تحریم و تشدید تحریم‌ها و وضعیت کرونا در داخل کشور باعث مشکلات اقتصادی در کشور شده است.

او ادامه داد: سیاست رئیس جمهور از ابتدا جلوگیری از تعطیلی کارخانه ها، رعایت سلامتی و اجرای پروتکل‌ها بوده است. البته کمک‌های معیشتی تمام مشکلات را رفع نمی‌کند، اما با کمک‌های رهبری و حضور بانک‌ها اقدامات به خوبی انجام می‌شود.

وزیر کشور تاکید کرد: رهبری در آغاز مجلس فرمودند که اولویت ما رفع مشکلات معیشتی و فرهنگی است و باید در این زمینه هم یک فعالیت جهادگرایانه انجام دهیم.

رحمانی فضلی اظهار کرد: واقعا برای دنیا حیرت انگیز است که کشوری اینقدر تحت فشار باشد، اما بحران کرونا را مدیریت و اداره کند؛ اینکه عدد ابتلا به کرونا بالا رفته؛ خوب است، چون نشان می‌دهد تشخیص هوشمندانه ما بالا رفته است، اما آمار بستری و فوتی‌ها نباید افزایش پیدا کند.

او گفت: وزارت بهداشت با کمک بسیج و نیرو‌های مردمی، کشور را بلوک بندی کرد و از افراد داری خطر تست گرفت همچنین حدود ۷۸ میلیون غربالگری هم صورت گرفت.

رحمانی فضلی با اشاره به حوادث آبان ماه سال گذشته افزود: در حوادث آبان‌ماه بیش از۱۰۰ شهر درگیر بودند اما  در کشور ما هیچ دستوری برای استفاده از سلاح نیست، در روز‌های آینده تعداد کشته‌شدگان اعلام خواهد شد، لذا بیش از ۴۰ تا ۴۵ نفر کشته شدگان در حکم شهید هستند و علت اعلام دیرهنگام هم همین بررسی‌ها بوده است.

او با اشاره به توییت ترامپ در خصوص استفاده از سگ‌های وحشی و سلاح‌های کشنده بر علیه معترضان آمریکایی اظهار داشت: آمریکا همه مردم ایران را تحریم کرد به طوری که بهانه آن‌ها برای تحریم جلوگیری از استفاده اینترنت و تجمع بود، سال گذشته به هزار و ۶۰۰ تجمع مجوز قانونی دادیم.

وزیر کشور خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری در این حادثه دستور مهمی برای بررسی این اتفاقات دادند لذا حافظان امنیت مردم نیروی انتظامی، بسیج، وزارت اطلاعات و سپاه است.

رحمانی فضلی با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته برای تحقق شعار سال جهش تولید گفت: در وزارت کشور یک معاونت اقتصادی داریم که مشکلات و‌موانع رفع تولید را دنبال می‌کند لذا ما ضمن پیگیری اقدامات صورت گرفته،۳۰ محور به استان‌ها برای حل مشکل ارائه کرده ایم.

او با اشاره به اینکه ما در کشور مشکل ساختاری داریم تصریح کرد: اگر اختیارات به استان‌ها داده شود خیلی از اقدامات را خود استان‌ها می‌توانند انجام دهند.

وزیر کشور در پاسخ به سوال دیگری پیرامون واقعه ادعایی در شرق کشور و کشته شدن تعدادی از شهروندان افغانستانی گفت: هر دولتی باید مراقب مرز‌های خود باشد، رد شدن از مرز‌ها بدون مجوز مستوجب مجازات است، در کشور سه میلیون افغانستانی حضور دارند که حداقل یک میلیون از آن‌ها غیر قانونی هستند، ما شرایط و وضعیت کشور آن‌ها را می‌دانیم و اینکه یک‌میلیون نفر در کشور ما بدون مجوز حضور دارند تقصیر ما است؟

رحمانی فضلی گفت: ولو اگر یک اتفاقی در گوشه مرز افتاده باشد باید کمیسیون مشترک تشکیل دهیم، اما ما از رسانه‌های خارجی این موضوع را شنیدیم که من از نیروی انتظامی و استاندار گزارش خواستم به طوری که ستاد کل نیرو‌های مسلح هم بازرس فرستاد، سال گذشته ۷۰۰ هزار نفر را بازگرداندیم، اما مجددا ۶۰۰ هزار نفر آمدند، لذا چنین موضوعی مورد تائید نیست و ما گلایه داریم چرا اسنادی ارائه ندادند.

رحمانی فضلی یادآور شد: مهاجران افغانستانی در ایران به صورت رایگان درمان می‌شوند و حتی با دستور رهبری تعداد زیادی از این مهاجرین در کشور تحصیل می‌کنند.

وزیر کشور با اشاره به تقویت امنیت مرز‌های کشور عنوان کرد: ما با ۱۵ کشور همسایه موافقت نامه و همکاری داریم، در افغانستان با ضعف حضور نیرو‌های مرزی روبرو هستیم، حتی آن‌ها ۲۵ پاسگاه خود را تعطیل کردند که باعث ایجاد مشکلات می‌شود، در شرق و غرب کشور اخیرا به‌صورت موردی حضور داعش را داشته ایم، سال گذشته مصوبه رهبری را داشتیم که ۳۰۰ میلیون دلار ظرف سه سال برای تامین تجهیزات مرزی کمک شد.

او در پاسخ به سوال دیگری پیرامون مشکلات اخیر خوزستان گفت: خوزستان دین بزرگی‌به ما دارد و من در ابتدای حضورم برای سه استان کردستان، سیستان و بلوچستان و خوزستان طرح توسعه را داشتم، باید نظاماتی مثل نظام برنامه ریزی، نظام بودجه ریزی و نظام اداری ما که موجب چنین مشکلاتی شده است حل شود.

رحمانی فضلی در خصوص واقعه اخیر در تالش خاطرنشان کرد: ما هنوز عصبانیت‌ها و تصمیمات جاهلانه داریمبه طوری که ما دستورات قانونی در این زمینه داریم و دولت قانون حمایت از خانواده را ارائه کرده است؛ باید از خانواده‌ها صیانت کرد، وقوع اینگونه حوادث در جامعه مدت‌ها  بوده و قوه قضاییه در حال رسیدگی است.

وزیر کشور با اشاره به تحریم خود و فرمانده ناجا افزود: آمریکا دشمن ماست و از روز اول انقلاب تاکنون علیه کشور ما دخالت هایش را انجام داده است، آخرین اقدام آن‌ها مربوط به پاره کردن برجام بود، یکی از نشانه‌های دخالت آن‌ها مربوط به قضایای آبان می‌شود، یکی از دلایل آن‌ها قطع اینترنت توسط من بود

مطالب پیشنهادی
ارسال نظر
علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان
افزایش صادرات شرکت های دانش بنیان به یک و نیم میلیارد دلار

افزایش صادرات شرکت های دانش بنیان به یک و نیم میلیارد دلار

زمینه های مناسب برای حضور ایران در بازار بزرگ اسباب بازی روسیه

زمینه های مناسب برای حضور ایران در بازار بزرگ اسباب بازی روسیه

تولید قطعات پیچیره صنعتی با پرینتر سه بعدی فلزی ایران ساخت

تولید قطعات پیچیره صنعتی با پرینتر سه بعدی فلزی ایران ساخت

مسئول گروه جهادی به سوی ظهور و رتبه چهارم جایزه برنامه ملی آبادیران

مسئول گروه جهادی به سوی ظهور و رتبه چهارم جایزه برنامه ملی آبادیران

تقویت زیرساخت های مالی صنایع خلاق با مشارکت مردمی

تقویت زیرساخت های مالی صنایع خلاق با مشارکت مردمی

پیشنهاد روز

هشدار هواشناسی برای 10 استان

حقوق کارگران 15 درصد بیشتر از کارکنان دولت افزایش یافت

سامانه بارشی از امشب در این استان ها فعال می شود

افزایش تعطیلات آخر هفته منتظر تصمیم مجلس است

ثبت قرارداد اجاره در سامانه خودنویس الزامی شد

استعلام تخلفات حجاب تاریخچه پلاک و دریافت کروکی الکترونیک

هفته ای بارانی در پیش روی استان های کشور