تیرداد نیوز

کد خبر: ۱۴۰
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۸ - 16:08 - 30 June 2019
مجری طرح گندم کشور:

خرید گندم از مرز ۳.۸ میلیون تن عبور کرد

مجری طرح گندم کشور گفت: حجم خرید امسال تاکنون از مرز ۳.۸ میلیون تن گذشت، اما در مقایسه با سال گذشته نزدیک به ۶ درصد کاهش را نشان می دهد که بخش عمده آن مربوط به مجوز قانونی دولت برای خرید صنف و صنعت می شود.

تیرداد نیوز - اسماعیل اسفندیارپور روز یکشنبه با بیان اینکه خرید در فصل برداشت گندم از اقلیم معتدل خزری اندکی کاهش می یابد اظهارداشت: طبق آمارها خرید گندم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش نزدیک به ۶ درصدی خرید گندم مربوط به قانون بودجه ۱۳۹۸ است که بخش صنف و صنعت مجاز به خرید گندم مورد نیاز خود شده اند، که البته با حضور اقلیم سرد در چرخه خرید این موضوع جبران خواهد شد.
وی تصریح کرد: ابتدای فصل برداشت تاکنون سه میلیون و ۸۰۲ هزارتن گندم به ارزش ۶هزار و ۵۷۶ میلیارد تومان گندم با نرخ مصوب در استان های سراسر کشور طبق روال توسط دولت خریداری شده که تاکنون پنج هزار و ۸۷۱ میلیارد تومان آن به حساب کشاورزان پرداخت شده است.
اسفند یارپور اضافه کرد: طبق مصوبه شورای اقتصاد قیمت هر کیلوگرم گندم نان با افت مفید سه درصد و افت غیرمفید یک درصد یک هزار و ۷۰۰ تومان برای گندم نان و یک هزار و ۷۷۰ تومان برای گندم دوروم تعیین شده که به دلیل بالا بودن کیفیت گندم و پاکی مزارع در برخی نقاط کشور گندم معمولی به نرخ یک هزار و ۷۲۵ تومان نیز خریداری می شود.
مشاور وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه خرید تضمینی گندم در استان های اقلیم گرم و خشک رو به پایان است و اکنون استان های اقلیم سرد از جمله آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، همدان، کرمانشاه و کردستان وارد چرخه خرید شده‌اند، افزود: تاکنون گندم در سطح یک میلیون و ۷۵۰ هزار هکتار برداشت شده است.
به گفته وی، استان های خوزستان با یک میلیون و ۳۰۰ هزارتن گندم، گلستان ۵۰۷ هزارتن و فارس ۴۶۰ هزارتن به ترتیب رتبه های اول تا سوم برداشت و خرید گندم را به خود اختصاص داده اند.
اسفندیارپور مجموع سطح زیرکشت گندم را نزدیک ۶ میلیون هکتار در کشور برشمرد و گفت: از این میزان یک میلیون و ۹۷۵ هزار هکتار گندم آبی و سه میلیون ۹۵۶ هزار هکتار گندم دیم است.
خرید بذر گندم به ۲۲۵ هزارتن رسید
مجری طرح گندم کشور اظهارداشت: طی مدت مذکور ۲۲۵ هزارتن بذر گندم کیفی از کشاورزان براساس نوع رقم و کیفیت خریداری شده است.
طبق بند سه ماده ۱۴ قانون برنامه و بودجه، صنف و صنعت می‌توانند گندم مورد نیاز خود را خریداری کنند.
خرید تضمینی گندم امسال از اواخر اسفند از شهرستان جیرفت واقع در جنوب کرمان آغاز شد و تا اواخر مهر در سراسر کشور ادامه خواهد داشت.
سال زراعی ۹۶ - ۹۷ نزدیک به ۹ میلیون و ۴۶۰ هزار تن گندم به ارزش بیش از ۱۱۴ هزار میلیارد ریال با مبلغ مصوب یکهزار و ۳۰۰ تومان و گندم دوروم هزار و ۳۳۰ تومان خریداری شده بود.
مطالب پیشنهادی
ارسال نظر
پیشنهاد روز

افزایش 20 درصدی در حقوق فرودین ماه بازنشستگان کشوری اعمال شد

ریزش قیمت سنگین خودرو در بازار

افزایش 16 تا 45 درصدی کرایه های مترو اتوبوس و تاکسی از شنبه

زمان شارژ کارت سوخت اعلام شد

نام مادران در کارت ملی ثبت می شود

زمان افتتاح آخرین ایستگاه خط 7مترو اعلام شد

زمان اعلام نتایج اولیه آزمون دکتری اعلام شد