تیرداد نیوز

کد خبر: ۱۳۹۸
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۸ - 16:52 - 08 August 2019

ایران به دنبال کسب نخستین میزبانی بازی های کشورهای عضو اکو و آسیای میانه

مشاور رییس کمیته ملی المپیک از فراهم شدن مقدمات میزبانی نخستین دوره میزبانی کشورهای عضو اکو و آسیای میانه در کیش خبر داد و گفت: برگزاری این رویداد مطلوب در نگاه شورای المپیک آسیا و کمیته بین المللی المپیک تاثیر مهمی در افزایش مناسبات بین المللی ورزشی به جا خواهد گذاشت.
این خبر را  «اصغر رحیمی»  مطرح کرد و درباره جزییات میزبانی ایران برای نخستین دوره بازی های کشورهای عضو اکو و آسیای میانه اینگونه تشریح می کند: طی سال ۹۴ با موافقت شورای المپیک آسیا موسوم به او.سی.ای منطقه ورزش ایران از غرب آسیا به آسیای میانه تغییر یافت و این جابجایی برای کشورمان به دلیل حضور کشورهای قدرتمند در ورزش این منطقه اتفاق خوبی است. از طرفی این بازی ها در شرایطی برگزار خواهد شد که از ۱۰ کشور عضو اکو منهای ترکیه و جمهوری آذربایجان، هشت کشور در منطقه ورزش آسیای میانه قرار دارند.
وی افزود: البته بازی های آسیای میانه نخستین دوره آن در کشور قزاقستان برگزار شد که آن مقطع منطقه ورزش ایران در غرب آسیا قرار داشت. اما با توجه به اینکه ریاست سازمان همکاری اقتصادی موسوم به اکو برعهده ایران است، در نظر داریم میزبانی این رویداد را برای نخستین بار در منطقه آزاد کیش برگزار کنیم به همین منظور نشست های متعددی برگزار شد.
 
ایران به دنبال کسب نخستین میزبانی بازی های کشورهای عضو اکو و آسیای میانه

سرپرست سابق کاروان ایران در المپیک جوانان ۲۰۱۸ آرژانتین گفت: قرار است در آینده نزدیک با رییس کمیته ملی المپیک قزاقستان که ریاست منطقه آسیای میانه را برعهده دارد و همچنین شورای المپیک آسیا نشستی برگزار کنیم تا حمایت و رضایت آنها را برای میزبانی به دست آوریم. هرچند موافقت میزبانی مقدماتی آن را گرفتیم ولی برای تثبت آن باید آنها را متقاعد کنیم.
رحیمی به بازدید اخیر رییس کمیته ملی المپیک، معاون وزیر ورزش و نماینده وزارت امورخارجه از زیرساخت های کیش اشاره کرد و گفت: البته زیرساخت های منطقه آزاد کیش برای برگزاری این بازی ها نیاز به بازسازی دارد و با توجه به سال کسب سهمیه المپیک توکیو  و برای برگزاری رویداد مطلوب به فرصت بیشتری نیاز داریم  به همین دلیل این رقابت ها بهمن ماه سال ۹۹ در کیش برگزار خواهد شد.
وی یادآور می شود که ایران تجربه زیادی در اعزام ها دارد اما در میزبانی کم و به همین دلیل نخستین دوره این بازی ها باید به گونه برگزار شود که پس از آن هر دوره از کشورهای عضو اکو و آسیا میانه میزبان آن باشند. بنابراین برپایی رویداد مطلوب توسط کشورمان می تواند در تداوم آن نقش مهمی ایفا کند و ایران هم به دنبال یک میزبانی شایسته در این زمینه است.
رییس سابق نظارت بر تیم های ملی کمیته ملی المپیک این را هم گفت که این رویداد در ۶ رشته خواهد بود که هنوز نهایی نشده است و باید با شورای المپیک آسیا هماهنگ شود. قزاقستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان، پاکستان، قرقیزستان و ایران در منطقه ورزش آسیای میانه و ترکیه و جمهوری آذربایجان در زمره کشورهای عضو اکو قراردارند.
رحیمی درباره تاثیر این میزبانی در ارتقا دیپلماسی ورزشی می گوید: شورای المپیک آسیا به توسعه ورزش در منطقه توجه ویژه دارد و از طرفی اکثر کشورها به دلیل شرایط سخت و خاص خود میزبانی را برعهده نمی گیرند و موفقیت ایران در این دوره می تواند نگاه او.سی.ای و کمیته بین المللی المپیک را بیشتر به خود معطوف کند و به افزایش سطح تعاملات بین المللی در حوزه ورزشی کمک کند.
مطالب پیشنهادی
ارسال نظر
پیشنهاد روز

افزایش 20 درصدی در حقوق فرودین ماه بازنشستگان کشوری اعمال شد

ریزش قیمت سنگین خودرو در بازار

افزایش 16 تا 45 درصدی کرایه های مترو اتوبوس و تاکسی از شنبه

زمان شارژ کارت سوخت اعلام شد

نام مادران در کارت ملی ثبت می شود

زمان افتتاح آخرین ایستگاه خط 7مترو اعلام شد

زمان اعلام نتایج اولیه آزمون دکتری اعلام شد