تیرداد نیوز

کد خبر: ۱۳۰۷
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ - 18:20 - 07 August 2019

چرخش دولت های منطقه از تقابل به تعامل

نشانه های موجود و پالس های ارسال شده از ریاض و ابوظبی به این سوی آبهای خلیج فارس ، در هفته های اخیر ناظران منطقه ای را مجاب کرده که معادلات منطقه در حال میل به سمت تنش زدایی است؛ موضوعی که سوال های زیادی با خود همراه داشته است، از جمله چرایی این چرخش و یا اینکه آیا می توان متصور بود که همه چیز برای این کشورها در یک شب سرد زمستانی در آستانه انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا به هم بریزد؟

تیرداد نیوز- چه کسی تصور می کرد که آمریکایی ها پرونده بانیان اصلی ۱۱ سپتامبر را بدون هیچ توجیهی ببندند، یا با طالبان بدون حضور دولت قانونی افغانستان به توافق برسند و اعلام کنند که بزودی نظامیانشان را از این کشور خارج می کنند؟
حرکت های زیگزاگی، بی قاعده و چکشی دولت ترامپ از ابتدای ۲۰۱۷ اگرچه ابتدا جهانیان را شگفت زده و غافلگیر می کرد، اما حالا این رفتارها و کنش ها تقریبا عادی شده است، از همین رو همه طرف ها اعم از چینی ها، اروپایی ها، روس ها و حتی ترکیه ای ها ، هرآن منتظر یک تصمیم عجیب و غریب هستند، بنابراین بطور طبیعی باید به کشورهای عرب خلیج فارس این حق را قائل شد که نگران یکی از این حرکت ها علیه خود باشند.  
دونالد ترامپ هنگامی که از معاهده آب و هوایی پاریس و برجام خارج شد، زمانی که پیمان هایی مانند نفتا و یا قرارداد منع آزمایش موشک های میان برد را الغا می کرد، این سیاست جدید آمریکایی ها را برای جهانیان ترجمه کرد؛ "اول آمریکا".
بالطبع ،‌از همان ابتدا هم این سوال برای خیلی از شیوخ سعودی و اماراتی وجود داشت که آیا این اتفاقات غافلگیر کننده نمی تواند در یک شب سرد واشنگتن و یا غروب داغ ریاض رخ دهد؟
 دولت های عربستان و امارات که طی ۸ سال گذشته یا در سوریه و یا در یمن، هزینه های جبران ناپذیری متحمل شده اند، این روزها به هر دلیل پالس هایی به این سوی آبهای خلیج فارس ارسال کرده اند که نشان می دهد اکنون آمادگی برای حصول به یک توافق جمعی در منطقه بیش از هر زمان فراهم شده است، اماراتی ها یک هیات مرزبانی به تهران اعزام کرده اند و گفته می شود بزودی هیاتی از ریاض وارد تهران می شود.
در خصوص چرخش ریاض و ابوظبی در سیاست های منطقه ای شان،‌ برداشت های متفاوتی وجود دارد که مهمترین آن ، "تلاش برای خروج از باتلاق یمن است" ، اما در عین حال می توان حدس زد که این چرخش می تواند حاصل غلبه منطق و عقلانیت هم باشد.
کشورهای عرب منطقه خوب می بینند که ترامپ در مقابله با ایرانی ها دائم دروغ می گوید؛ از یک سو دعوت به گفت وگو و ترک مخاصمه می کند و از طرف دیگر تحریم های حداکثری غیر قانونی .
در میان کشورهای عربی نیز دائم در حال فتنه انگیزی است؛ عربستان و امارات را با قطر به هم انداخته و به تبع آن جهان عرب در شرایطی که باید به فکر فلسطین باشد، به چند شقه تبدیل شده است و اختلاف و اختلاف و اختلاف !
ترامپ ، با پاشیدن بنزین به اختلافات میان برخی دولت های عرب و ایران، سرگرم سرکیسه کردن و غارت سرمایه های کشورهای عرب خلیج فارس است و آنان را در باتلاق یمن رها کرده است.
متحدان اروپایی آمریکا هم کلافه هستند، تکلیف ندارند ؛ از یک سو دولت ترامپ اتحادیه اروپا را در آستانه تجزیه و فروپاشی قرارداده و از طرف دیگر به همه توافقات و معاهداتی که اروپا در ایجاد آن نقش  و سهم داشته، پشت پا زده است و اینها همه مقابل چشم دولت های منطقه است.
مخلص کلام اینکه، ایرانی ها در برابر سیاست های خارج از قاعده و زورگویانه آمریکایی ها یک تجربه ۴۰ ساله دارند و تحولات و تحرکات همین دو ماه اخیرهم به وضوح نشان داد که توان مقاومت و مقابله دارند، اما دولت های عرب منطقه بعید است ، دارای چنین قدرت تقابلی باشند، بنابراین باید پیش بینی روزهایی را داشته باشند که ترامپ بخواهد بحران جدیدی را به داخل یکی از این کشورها منتقل کند.
از همین رو ، رویکرد و چرخش دولت های عرب منطقه از تقابل به تعامل را می توان در چارچوب عقلانیت تحلیل کرد و البته از همین حالا می توان انتظار داشت که جریان ها و بازیگرانی برای جلوگیری از تنش زدایی در منطقه و حل اختلافات منطقه ای بطور ویژه دست بکار شوند.
 
منبع: ایرنا
مطالب پیشنهادی
ارسال نظر
علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان
بازرس ویژه معاونت علمی و فناوری دانش بنیان ریاست جمهوری منصوب شد

بازرس ویژه معاونت علمی و فناوری دانش بنیان ریاست جمهوری منصوب شد

گردهمایی مراکز نوآوری منتخب سراسر کشور برگزار می شود

گردهمایی مراکز نوآوری منتخب سراسر کشور برگزار می شود

پروژه پرورش آبزیان دریایی در استان بوشهر تدوین شد

پروژه پرورش آبزیان دریایی در استان بوشهر تدوین شد

شناسایی کنسرسیوم میکروبی در حذف آلودگی های نفتی دهلران

شناسایی کنسرسیوم میکروبی در حذف آلودگی های نفتی دهلران

ایجاد کنسرسیوم در حوزه گیاهان دارویی و فرآورده های طب سنتی

ایجاد کنسرسیوم در حوزه گیاهان دارویی و فرآورده های طب سنتی