تیرداد نیوز

کد خبر: ۱۲۶۵
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - 17:35 - 06 August 2019

تصویر ناسا به مناسبت ۷ سالگی کنجکاوی

آژانس فضایی آمریکا(ناسا) در پی فرارسیدن هفتمین سالگرد فرود مریخ‌نورد "کنجکاوی" بر سیاره سرخ یکی از تصاویر گرفته شده توسط این کاوشگر را منتشر کرده و اطلاعاتی از این ۷ سال را ذکر کرده است.

تیرداد نیوز - به گزارش  ناسا، آژانس فضایی آمریکا(ناسا) به مناسبت هفتمین سالگرد فرود کاوشگر "کنجکاوی"(Curiosity) بر سطح مریخ یکی از تصاویر گرفته شده توسط این کاوشگر که سطح مریخ را نشان می‌دهد، منتشر کرده است.
ناسا به عنوان گرامیداشت این اتفاق آورده است: ۷ سال. ۱۳ مایل. ۲۲ نمونه. ⁣مریخ نورد "کنجکاوی" ما از هفت سال پیش که روی مریخ فرود آمد، مسیری طولانی را پشت سر گذاشته است. این کاوشگر در مجموع ۱۳ مایل(۲۱ کیلومتر) را در سیاره سرخ طی کرده و طی این مدت در مجموع ۳۶۸ متر صعود داشته است.
ناسا در ادامه آورده است: "کنجکاوی" در طول ماموریت خود کشف کرده که مریخ در گذشته باستان شرایطی را برای پشتیبانی از زندگی میکروب‌ها داشته است. این مریخ نورد هنوز راه زیادی تا پایان دارد، چرا که تازه بیست و دومین نمونه خود را از سطح مریخ نمونه‌برداری کرده است. ⁣
"کنجکاوی" در تاریخ ۱۸ ژوئن سال ۲۰۱۹ تصویر این چشم‌انداز ۳۶۰ درجه را از مکانی در مریخ به نام "Teal Ridge" به ثبت رساند.
 
تصویر ناسا به مناسبت ۷ سالگی
 

مریخ‌نورد کنجکاوی(Curiosity) هم‌اکنون در "گودال گیل" نزدیک خط استوای مریخ در حال کاوش است.
این کاوشگر پیچیده‌ترین کاوشگری است که ناسا به سیاره مریخ فرستاده است. این خودروی شش-چرخ که ۲.۹ متر طول و ارتفاعی به اندازه قد یک انسان معمولی و ۹۰۰ کیلوگرم وزن دارد، می‌تواند بر روی سطح سیاره حرکت کند که حدود چند ده متر در روز است و از موانعی تا ارتفاع ۷۵ سانتیمتر بالا رود و دارای یک باتری پلوتونیوم است که به آن اجازه می‌دهد تا بیش از ۱۰ سال به حرکت ادامه دهد و برای بازدید از همه کفِ دهانه و حتی صعود به قله کوه شارپ در مریخ زمانی کافی است.
این وسیله که مجهز به انواع تجهیزات علمی است، می‌تواند از خاک نمونه‌برداری و سنگ‌ها را سوراخ کند. یک بازوی رباتیک، نمونه‌ها را برای آنالیز ترکیب شیمیایی به آزمایشگاه درون وسیله منتقل می‌کند.
این کاوشگر در تاریخ ۲۶ نوامبر ۲۰۱۱ توسط ناسا، سازمان فضایی آمریکا به مقصد مریخ پرتاب شد و حدود هشت ماه بعد در شش اوت ۲۰۱۲ بر روی سطح این سیاره فرود آمد. ماموریت این مریخ نورد، جستجو برای یافتن نشانه‌های حیات در سیاره سرخ است. کاوشگر ناسا سفری ۵۶.۳ میلیون کیلومتری را برای رسیدن به مریخ پیموده‌ است. پیش از فرود موفقیت‌آمیز این کاوشگر، نگرانی‌های زیادی در این باره وجود داشت، به گونه‌ای که به مرحله فرود آن "هفت دقیقه وحشت" نام داده بودند.
کنجکاوی در گودال گیل در کانون تپه‌ای عظیم فرود آمد. دلیل انتخاب این گودال برای فرود کاوشگر وجود رسوباتی در آن است که بر اثر وجود آب زیاد شکل گرفته است و به کنجکاوی اجازه می‌دهد تا شواهدی از وجود نخستین ذرات اساسی در حیات میکروبی را بیابد.
"بابک فردوسی" مهندس ایرانی-آمریکایی ناسا در دوره ای مدیر برنامه و پرواز "کنجکاوی" بوده است.
فرود مریخ‌نورد کنجکاوی یکی از دشوارترین عملیات‌های فرود فضایی و پیروزی بزرگی برای مهندسان ناسا به شمار می‌رود، این فرود به علت جو نازک مریخ، خطرات بسیاری داشت، اما با استفاده از چتر و راکت‌های پرتابی و بازوهای فضایی سرعت آن از حدود ۲۲ هزار کیلومتر در ساعت آنقدر کاهش یافت که توانست با موفقیت بر سطح مریخ بنشیند. از ۱۴ فضاپیمای بدون سرنشینی که تاکنون از این مرکز فضانوردی به مریخ فرستاده شده، تنها شش فروند با موفقیت بر سطح آن نشسته‌اند.
ناسا برای انجام این ماموریت، حدود ۱.۹ میلیارد یورو هزینه کرده‌ است. زمان ارسال فرمان‌های زمینی کنترل به کنجکاوی، ۱۴ دقیقه به‌طول می‌انجامد. در این مدت، این ربات هوشمند به‌طور خودکار عمل می‌کند.
مطالب پیشنهادی
ارسال نظر
علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان
افزایش صادرات شرکت های دانش بنیان به یک و نیم میلیارد دلار

افزایش صادرات شرکت های دانش بنیان به یک و نیم میلیارد دلار

زمینه های مناسب برای حضور ایران در بازار بزرگ اسباب بازی روسیه

زمینه های مناسب برای حضور ایران در بازار بزرگ اسباب بازی روسیه

تولید قطعات پیچیره صنعتی با پرینتر سه بعدی فلزی ایران ساخت

تولید قطعات پیچیره صنعتی با پرینتر سه بعدی فلزی ایران ساخت

مسئول گروه جهادی به سوی ظهور و رتبه چهارم جایزه برنامه ملی آبادیران

مسئول گروه جهادی به سوی ظهور و رتبه چهارم جایزه برنامه ملی آبادیران

تقویت زیرساخت های مالی صنایع خلاق با مشارکت مردمی

تقویت زیرساخت های مالی صنایع خلاق با مشارکت مردمی

پیشنهاد روز

هشدار هواشناسی برای 10 استان

حقوق کارگران 15 درصد بیشتر از کارکنان دولت افزایش یافت

سامانه بارشی از امشب در این استان ها فعال می شود

افزایش تعطیلات آخر هفته منتظر تصمیم مجلس است

ثبت قرارداد اجاره در سامانه خودنویس الزامی شد

استعلام تخلفات حجاب تاریخچه پلاک و دریافت کروکی الکترونیک

هفته ای بارانی در پیش روی استان های کشور