تیرداد نیوز

کد خبر: ۱۲۲۲۲
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۹ - 16:13 - 14 April 2020

واکسن هایی که به جنگ کووید 19 می روند

ویروس کرونا حدود ۲ میلیون نفر را مبتلا کرده و در کشور‌های مختلف اقدامات زیادی برای تولید دارو و واکسن صورت گرفته است.

تیرداد نیوز - ویروس میکروسکوپی کرونا از سه ماه پیش رد پایش در چین گزارش شد، ویروسی که چند وقتی است در صدر اخبار همه کشور‌های جهان قرار دارد و صجنه‌های تلخ و تکان دهنده‌ای از بستری در راهرو‌ها تا گور‌های دسته جمعی را رقم زده است.

در بسیاری از کشور‌های جهان برای کنترل و مهار ویروس کرونا و قطع زنجیره انتقال مردم خانه نشین شده اند و در کشور‌های زیادی به دلیل مرگ و میر بالا و افزایش موارد جدید ابتلا حکومت نظامی یا lock down اعمال شده است و خروج از منزل بدون دلیل موجه جریمه و زندان دارد.

واکسن‌هایی که به جنگ کووید ۱۹ می‌روند

آخرین وضعیت ابتلا به کووید ۱۹ در ایران و جهان

تاکنون ویروس کرونا مردم ۲۱۰ کشور دنیا را آلوده کرده است، ویروسی که همراه ناقلان از کشور‌های آلوده به مناطق پاک یا سفید کره زمین منتقل شده و شمار زیادی از افراد را آلوده کرده است، کووید ۱۹ سوغاتی سفر به چین به عنوان اولین کشور آلوده به کرونا و سایر کشور‌های آلوده به ویروس است، این وروجک نانومتری هر لحظه در کمین نشسته است تا برای طول عمر بیشتر افراد را آلوده کند برای همین گفته می‌شود که خانه بهترین و امن‌ترین مکان برای مبتلا نشدن به ویروس کروناست.

بر اساس آخرین آمار جهانی یک میلیون ۹۲۴ هزار و ۶۶۳ نفر در جهان به ویروس کرونا مبتلا شده اند و ویروسی که روزی تنها چند هزار نفر در چین را مبتلا کرده بود، حالا نزدیک به ۲ میلیون نفر در کره خاکی را مبتلا کرده است و آمریکا، اسپانیا، ایتالیا، فرانسه، المان و انگلیس ۵ کشور رکورددار مبتلا به کووید ۱۹ در جهان هستند و در عمل چین به مهار و کنترل ویروس دست پیدا کرده است.

احتمال ابتلای ۱۵ درصد جمعیت کشور به کرونا/ کووید ۱۹ و آنفلوانزا پاییز و زمستان مهمان ما هستند

کرونا موجود میکروسکوپی بوده که در بیشتر کشور‌های جهان قربانی گرفته است و آمار قربانیان روز به روز در حال افزایش است و تا زمانی که داروی قطعی یا واکسن اختصاصی تولید نشود، روند ابتلا و مرگ ادامه دارد. تاکنون بنابر آمار‌های جهانی کرونا ۱۱۹ هزار و ۶۹۱ نفر را به کام مرگ کشانده است وکشور‌های آمریکا، ایتالیا، اسپانیا، فرانسه و انگلیس بیشترین مرگ را ثبت کرده اند، البته از نظر شمار فوتی‌ها در واحد هر یک میلیون جمعیت کشور‌های سن مارینو، اسپانیا، آندورا، ایتالیا و بلژیک بیشترین میزان مرگ را به خود اختصاص داده اند.

هر چند تصاویر تلخی از انتقال شمار زیادی از اجساد در کشورهای مختلف جهان منتشر می شود اما خوشبختانه تاکنون ۴۴۵ هزار و ۵ نفر بهبود یافته اند و بارقه های امید درمان کرونا و ساخت واکسن به چشم می خورند، دانشمندان در سراسر دنیا در تلاش هستند تا داروی اثربخش درمان کرونا را تولید کنند چرا که بسیاری از اپیدمیلوژیست ها کرونا را مهمان همیشگی پاییز و زمستان در سال‌های آینده دانسسته اند و به همین دلیل تولید دارو و واکسن اهمیت بسیاری دارد.

تا ۲۴ فروردین ۱۳۹۹ و بر اساس معیار‌های قطعی مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور ایران به ۷۱۶۸۶ نفر رسید. ۴۴۷۴ نفر از بیماران، جان باخته و دیگر در بین ما نیستند. خوشبختانه روند بهبود یافتگان سرعت بالایی گرفته و تا کنون ۴۳۸۹۴ نفر از بیماران، بهبود یافته و ترخیص شده اند.

۳۹۳۰ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و ۲۶۳ هزار و ۳۸۸ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام شده است.

واکسن‌هایی که به جنگ کووید ۱۹ می‌روند

آزمایش ۳ واکسن کرونا بر روی انسان‌ها

مدیرکل سازمان جهانی بهداشت گفته است که با توجه به پیوستگی موجود میان کشورها، توقف کامل انتشار ویروس کووید۱۹ در گرو تولید واکسن است.

سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است که ۷۰ واکسن برای کووید ۱۹ در جهان در حال ساخت است و آخرین مورد آن مربوط به یک شرکت چینی در هنگ کنگ است و مقامات سازمان جهانی بهداشت از قول دانشمندان زیست‌فناوری چینی گفته‌اند که روند ساخت این واکسن هم اکنون به فاز دوم و تعداد واکسن‌های فاز انسانی به سه مورد رسیده است.

به طور کلی سه واکسن در پکن چین، ایالات متحده آمریکا و هنگ کنگ به فاز آزمایش روی انسان رسیده اند. یک استاد واکسن‌شناسی آکسفورد به نام سارا گیلبرت که ریاست یک گروه از پژوهشگران بریتانیایی مشغول ساخت واکسن کرونا را بر عهده دارد می‌گوید به پیشرفت‌هایی در این زمینه دست یافته است.

او روز شنبه با بیان اینکه تا ۸۰ درصد به کارآیی این واکسن مطمئن است، به نشریه تایمز گفت: این واکسن احتمالا تا ماه سپتامبر، یعنی حدود ۵ ماه دیگر آماده خواهد شد.

 

واکسن‌هایی که به جنگ کووید ۱۹ می‌روند

رژیم های دارویی درمان کرونا در ایران

در ایران پس از شیوع کرونا کمیته درمان ستاد مقابله با کرونا شکل گرفت و رژیم درمانی دو دارویی در بیماران سرپایی با دارو‌های اسلتامیویر وهیدروکسی کلروکین/کلروکُین و رژیم درمانی سه دارویی در بیماران بستری از اسلتامیویر، هیدروکسی کلروکین/کلروکین، کلترا (لوپیناویر/ریتوناویر) و رژیم چهار دارویی در بیماران بستری بدحال اسلتامیویر، هیدروکسی کلروکین/کلروکین، لوپیناویر/ریتوناویر و ریباویرین مورد تجویز شد، اما پس از مطالعات بالنی پس از گذشت چند روز اسلتامیویر از درمان بیماران کرونایی حذف و این دارو از پروتکل درمان بیماران کرونایی خارج شد.

 استفاده از نانوذرات سیلیس در واکسن ضدکرونا

هفته نخست سال جدید اخباری از تاثیر مثبت اولیه داروی اویگان یا فاویپراویر در درمان بیماران مبتلا به کرونا در ایران گزارش شد و به دنبال این مسئله و بررسی هزینه اثربخشی، دارو وارد فاز مطالعاتی شد. نخستین مقاله که اثربخشی داروی فاویپروایر بر روی کرونا را نشان می‌داد، یک محقق چینی منتشر کرده بود، اما چند روز پس از انتشار مقاله حذف شد.

سخنگوی وزارت بهداشت درباره روش‌های درمانی کرونا گفت: برنامه‌های مطالعات بالینی داروی فاویپراویر در دست اجراست و با توجه به اینکه در ژاپن و چین برای این دارو باثربخشی خاصی با توجه به عوارض برای درمان کووید ۱۹ گزارش نشده است، این دارو وارد فاز مطالعات بالینی شد، باید توجه داشت که هر نوع تجویز مستلزم نتایج مطالعات بالینی است، درمان‌هایی مثل هموپرفیوژن هم در فاز مطالعاتی بوده و اثربخشی قطعی نشان داده نشده است.

او افزود: داروی هیدروکسی کلروکین به عنوان داروی اثربخش در پروتکل درمانی تجویز می‌شود و استفاده از اکتمرا و آمپول رمدسویر (Remdesivir) هم فاز مطالعات بالینی را طی می‌کند، سلول درمانی برای بهبود عوارض ریوی فاز مطالعاتی را طی می‌کند و تاکنون هیچ کدام از این روش‌ها را نمی‌توانیم درمان اثربخش و حتی اثربخش نسبی محسوب کنیم، هر روشی برای درمان کرونا که در دنیا در حال مطالعه بوده، در ایران هم در حال مطالعه است و ده‌ها طرح مطالعاتی طب مدرن و مکمل در ایران در دست مطالعه است.

جهانپور گفت: همچنان امید‌ها این است ظرف ۹ ماه تا یک سال و نیم آینده واکسن تولید شود و از تست‌های PCR و سی تی اسکن با حساسیت تشخیص بالا و تست‌های سرولوژیک که همزمان با کشوری، چون امریکا در ایران به تولید رسیده برای تشخیص کرونا استفاده می‌کنیم، اما هنوز پروتکل‌های مورد استفاده تست‌های سرولوژیک با توجه به نوع آنتی بادی‌ها علیه کرونا تدوین نشده است و با تولید انبوه تست‌های الایزا بسیاری از آزمایشگاه‌ها می‌توانند از این فناوری استفاده کنند.

واکسن‌هایی که به جنگ کووید ۱۹ می‌روند

ایران جزو ۹ کشور کمک کننده در آزمایش داروی کرونا

تاکنون سازمان جهانی بهداشت WHO، چهار دارویی را که بیش‌تر از همه برای درمان COVID-۱۹ مناسب به نظر می‌رسند، در یک کارآزمایی بزرگ (megatrial) جهانی مورد بررسی قرار داده است تا اثربخشی این دارو‌ها مشخص شود.

این دارو‌ها شامل ترکیب دارویی که در حال حاضر برای HIV استفاده می‌شود (lopinavir و ritonavir که با نام تجاری Kaletra شناخته می‌شود)، داروی درمان مالاریا که اولین بار در زمان جنگ جهانی اول استفاده شد (chloroquine و hydroxychloroquine)، یک داروی ضد ویروس ابولا (remdesivir) و ترکیبی از Ritonavir/ lopinavir و اینترفرون بتا هستند.

ایران که از بزرگترین ظرفیت تحقیقات پزشکی در منطقه و در بین کشور‌های اسلامی برخوردار است، با ۱۲ تیم پژوهشی به مطالعه بزرگ کارآزمایی بالینی سازمان بهداشت جهانی پیوسته است.

کشور‌های ایران، آفریقای جنوبی، آرژانتین و کشور‌های اروپایی فرانسه، اسپانیا، آلمان، هلند، بلژیک، لوکزامبورگ و انگلستان تاکنون به این مطالعه پیوسته‌اند.با توجه به نمونه‌های در اختیار کشور‌ها انتظار می‌رود تا ۲.۵ ماه آینده نتایج اولیه این کارآزمایی مشخص شود.

واکسن‌هایی که به جنگ کووید ۱۹ می‌روند

درمان های دارویی کرونا در جهان

تاثیر داروی Sobetirome بر روی موش ها ، محققان دانشگاه یل رو امیدوار کرده که این دارو برای درمان covid_19 در انسان هم می تواند موثر باشد و محققان می خواهند این دارو رو مورد کارآزمایی بالینی قرار دهند

این دارو عملکردی مشابه هورمون تیرویید دارد و قبلا تحقیقات امیدوار کننده ای برای درمان پولموناری فیبروزیس با Sobetirome انجام گرفته است.

سازمان غذا و دارو آمریکا (FDA) مجوز مصرف اورژانسی دو داروی کلروکین و هیدروکسی کلروکین را برای درمان بیماران بستری شده مبتلا به COVID-۱۹ صادر کرده بود اما این مجوز مصرف ابطال شد و این دو دارو که تاکنون برای درمان مالاریا و برخی بیماری‌های دیگر مورد استفاده قرار می‌گرفتند وارد فاز کارآزمایی بالنی شده اند.

مطابق آخرین مطالعات اثبات شده است که RNA پلی مراز وابسته به RNA ، هدف اصلی داروی ضد ویروسی remdesivir در درمان کووید ۱۹ است.

محققان استرالیایی ، نشان دادند که یک تک‌دوز Ivermectin در سل‌کالچر میتواند ظرف ۴۸ ، جلوی رشد کرونا‌ویروس را بگیرد البته این تحقیق آزمایشگاهی هست و براساس این یافته ها در گام بعد محققان م یخواهند اثربخشی این دارو در انسان و دوز موثر احتمالی رو آزمایش کنند.

محققین انستیوی علوم پزشکی توکیو اعلام کردند داروی nafamostat mesylate که برای درمان پانکراتیت حاد استفاده میشود ممکن است بر عفونت کرونا ویروس جدید موثر باشد. آنها در تستهای آزمایشگاهی خود متوجه شدند این دارو ممکن است قادر به بلاک کردن ورود ویروس به سلول باشد.

واکسن‌هایی که به جنگ کووید ۱۹ می‌روند

آزمایشگاه های فرانسوی سانوفی نتایج آزمایشات خود را اعلام و پلاکنیل را بعنوان داروی ضد کرونا توصیه کردند. این مطالعه این دارو را برای بیش از ۳۰۰٫۰۰۰ بیمار در سراسر دنیا توصیه کرده است. آزمایشگاه این دارو را روی بیماران آلوده آزموده و نتیجه ۱۰۰ درصد رضایت بخش بوده است. پلاکنیل داروی ضد مالاریا بوده و بصورت موثر کروناویروس را از بین می برد.

داروی Ivermectin که چند دهه است برای درمان عفونت‌های انگلی مانند بیماری گال و رفع شپش سر تجویز می‌شود، ممکن است در درمان کروناویروس جدید نیز موثر باشد. به گفته این دانشمندان این دارو روی سلول‌های آلوده به کروناویروس جدید تست شده و مشخص شد که بعد از گذشت ۴۸ ساعت میزان ویروس در سلول تا ۹۹.۸٪ کاهش یافته و بعد از گذشت ۷۲ ساعت بطورکامل از سلول حذف شده است.

پزشکان و محققان برجسته‌ای در کانادا، اسپانیا و همچنین تیم زیست شناسی عفونی ایرانی در سوئد موفق به ساخت یک داروی آزمایشی به نام hrsACE۲ برای درمان کرونا شده اند. مکانیسم اثر این دارو از طریق انسداد گیرنده ACE۲ (گیرنده‌ای که ویروس با اتصال به آن می‌تواند وارد سلول شود) انجام می‌گیرد. محققان در ماکت‌های مهندسی نشان دادند که این ویروس مستقیماً می‌تواند رگ‌های خونی انسان و کلیه‌ها و ارگانوئید‌هایی که از سلول‌های بنیادی انسان رشد می‌کند آلوده و تکثیر شود.

کمپانی نوارتیس برنامه دارد که داروی Ruxolitinib را در بیماران. covid_۱۹ مورد ارزیابی کلینیکی قرار دهد.

دو شرکت داروسازی سانوفی و رجنرون یک مطالعه بالینی داروی آرتریت روماتوئید خود به نام Kevzara (ساریلومب) را به عنوان یک درمان احتمالی کروناویروس برای بیماران خارج از آمریکا توسعه دادند. حالا مطالعه بالینی این دارو به عنوان یک مونوکلونال آنتی‌بادی علاوه بر آمریکا، در کشور‌های ایتالیا، اسپانیا، آلمان، فرانسه، کانادا و روسیه نیز آغاز شده است.

 پیشتازی سه واکسن ضد ویروس کرونا در میان ۷۰ مورد

کمیسیون ملی بهداشت چین دارویی به نام Tan re Qing را برای مصرف بیماران COVID-۱۹ توصیه کرده که این دارو برگرفته از طب سنتی این کشور بوده و محتویات آن باعث خشم حامیان حقوق حیوانات شده است. این دارو شامل صفرا خرس، شاخ بز و سه گیاه دارویی است.

امید است که هر چه سریعتر داروی درمان کرونا در دنیا ساخته شود تا بیماران کمتری جان خود را از دست بدهند و بتوان ویروس مرگبار کرونا را شکست داد.

واکسن‌هایی که به جنگ کووید ۱۹ می‌روند

هشدار سازمان جهانی از افزایش داروهای تقلبی کرونا

سازمان جهانی بهداشت (WHO) نسبت به افزایش دارو‌های تقلبی مرتبط با کروناویروس در کشور‌های در حال توسعه هشدار داد. بنابر اعلام سازمان جهانی بهداشت موارد قابل توجهی از دارو‌های تقلبی مرتبط با کروناویروس در کشور‌های در حال توسعه به فروش می‌رسد که مصرف آن‌ها میتواند با عوارض جانبی جدی همراه باشد.

در نقاط مختلف جهان، افراد اقدام به جمع آوری و ذخیره دارو‌های اساسی کرده اند. همچنین از آنجایی که چین و هند به عنوان دو تولید کننده بزرگ مواد دارویی در جهان در حالت قرنطینه هستند میزان تقاضا از عرضه مواد دارویی پیشی گرفته و موجب شده تا چرخه تولید دارو‌های تقلبی و خطرناک گسترش پیدا کند.

 

مطالب پیشنهادی
ارسال نظر
علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان
افزایش صادرات شرکت های دانش بنیان به یک و نیم میلیارد دلار

افزایش صادرات شرکت های دانش بنیان به یک و نیم میلیارد دلار

زمینه های مناسب برای حضور ایران در بازار بزرگ اسباب بازی روسیه

زمینه های مناسب برای حضور ایران در بازار بزرگ اسباب بازی روسیه

تولید قطعات پیچیره صنعتی با پرینتر سه بعدی فلزی ایران ساخت

تولید قطعات پیچیره صنعتی با پرینتر سه بعدی فلزی ایران ساخت

مسئول گروه جهادی به سوی ظهور و رتبه چهارم جایزه برنامه ملی آبادیران

مسئول گروه جهادی به سوی ظهور و رتبه چهارم جایزه برنامه ملی آبادیران

تقویت زیرساخت های مالی صنایع خلاق با مشارکت مردمی

تقویت زیرساخت های مالی صنایع خلاق با مشارکت مردمی

پیشنهاد روز

سامانه بارشی از امشب در این استان ها فعال می شود

افزایش تعطیلات آخر هفته منتظر تصمیم مجلس است

ثبت قرارداد اجاره در سامانه خودنویس الزامی شد

استعلام تخلفات حجاب تاریخچه پلاک و دریافت کروکی الکترونیک

هفته ای بارانی در پیش روی استان های کشور

سقف برداشت از حساب های بانکی افزایش یافت

برای تحویل سال بهشت زهرا باز است