تیرداد نیوز

کد خبر: ۱۱۹۰۹
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۹ - 21:22 - 06 April 2020

پیک مجدد کرونای تهران درپی افزایش ترافیک

جهانپور گفت: اگر رفت و آمد در تهران کنترل نشود، ظرف ۷ تا ۱۰ روز آینده با پیک مجدد بیماری در تهران مواجه خواهیم شد.

تیرداد نیوز - کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت در نشست خبری ویدیو کنفرانسی با خبرنگاران اظهار کرد: آمار بهبودیافتگان کرونا در ایران قابل توجه است و امیدواریم وضعیت مدیریت شده را با مشارکت جمعی و رعایت نکات بهداشتی و فردی و اقدامات صورت گرفته با فاصله گذاری اجتماعی و فیزیکی بتوانیم، حفظ کنیم و با رعایت همه پروتکل‌های بهداشتی وارد فاز مهار بیماری شویم.

او ادامه داد: مصرف دارو‌های پرفشاری خون در بیماران از روز‌های اول انتشار بیماری مطرح بود. مقالاتی وجود داشت و در اصطلاح ضد و نقیض بود و در نهایت آنچه امروز می‌توان اظهارنظر کرد این است که هیچ نتیجه علمی قطع مصرف دارو‌های پرفشاری خون را توصیه نمی‌کند و عوارض قطع این دارو‌ها برای بیماران می‌تواند خطرناک باشد و بسیاری از نتایج تحقیقات ابتدایی در آغاز شروع پاندمی جهانی کرونا نقض شده است.

جهانپور درباره مراحل دفن جسد افراد مبتلا به کرونا گفت: در همه جا آمبولانس‌هایی که مخصوص انتقال جسد هستند، در بیمارستان جسد را تحویل می‌گیرند و در غسالخانه و آرامستان مجاز خاک‌سپاری می‌کنند. در آرامستان‌های روستایی این مشکل هست، در موارد این چنینی باید فوت ثبت می‌شد و به شبکه بهداشت منطقه اطلاع می‌دادند تا کارشناس بهداشت محیط برای دفن جسد با پروتکل بهداشتی حاضر شود؛ احتمالا داده‌ها ثبت نشده است.
او با شاره به شلوغی و ترافیک روزهای اخیر در تهران یادآوری کرد: ترافیکی که در روزهای اخیر مشاهده می‌شود ارتباطی به مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا ندارد و هرچه در ۸ فروردین تصویب و ابلاغ شد، تا ۲۳ فروردین هم به قوت خود باقی است.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: آنچه در تهران مشاهده شده احتمالا رفتاری است که برخی شهروندان اتخاذ کرده و به خیابان‌ها آمده‌اند و بخش عمده آن ارتباطی به سر کار رفتن ندارد. اگر این روند در پیش گرفته شود، ظرف ۷ تا ۱۰ روز آینده با پیک مجدد بیماری در تهران مواجه خواهیم شد و این به شدت نگران کننده است.

تفاوت بیماری زایی و مرگ بین آنفلوآنزا و کرونا

جهانپور با مقایسه میزان بیماری‌زایی آنفلوانزا و کرونا اظهار کرد: یافته‌های قبلی کشور‌های دنیا را به این نتیجه رسانده بود که آنفلوانزا ممکن است مرگبارتر باشد، اما آنچه امروز می‌بینیم، کرونا ویروس سریع‌الانتشار است و بیماری‌زایی شدیدتری داشته و موارد فوت و ابتلا هم بیشتر از آنفلوانزا بوده است.

او درباره واکنش‌ها به گفته‌های روز گذشته خود درباره ارائه آمار چین و اینکه برخی افراد مباحث سلامت را به مباحث سیاسی گره زدند، گفت: طبق رویه در وزارت بهداشت و با تاکید وزیر بهداشت تمام تلاشمان این بوده که قطار سلامت را به لوکوموتیو سیاست پیوند نزنیم، اما حوزه اجتماعی حوزه‌ای است که افراد همواره به دنبال تحلیل‌های سیاسی از هر موضوعی هستند و ما نمی‌توانیم جلوی تعابیر و تفاسیر دیگران را بگیریم، اما تلاش خود را به کار می‌گیریم که حوزه سلامت رنگ و بوی سیاسی نگیرد و این بدان معنا نیست که سیاست بلد نیستیم یا نمی‌فهمیم و تلاش می‌کنیم که حوزه سلامت سیاسی نشود.

ضد عفونی ناوگان حمل و نقل عمومی

جهانپور درباره ضد عفونی کردن ناوگان حمل و نقل عمومی تصریح کرد: این کار از طرف شهرداری‌ها انجام می‌شود. البته تاریخ انقضای جایی که ضد عفونی می‌شود تا زمانی است که اولین گروه وارد آن شوند. این اتفاق که بعد از استفاده هر گروهی از واگن مترو، آن واگن دوباره و بلافاصله ضد عفونی شود، هم امکان پذیر نیست.

استفاده از ماسک به پیشگیری از انتقال بیماری کمک می‌کند

جهانپور درباره توصیه اعضای شورای شهر تهران در استفاده از ماسک برای همه مردم تهران گفت: بر اساس شواهد علمی که به تازگی منتشر شده است باید توجه داشت که استفاده از ماسک برای جمعیت عادی می‌تواند به پیشگیری و جلوگیری از انتقال بیماری به جامعه کمک کند، البته بحث اجباری شدن استفاده از ماسک مسئله دیگری بوده و ممکن است در برخی مکان‌ها که فاصله‌گذاری فیزیکی رعایت نمی‌شود یا رعایت آن دشوار است استفاده از ماسک اجباری شود.

او افزود: این موضوع شامل همه مکان‌ها نخواهد شد و استفاده از ماسک برای مردم در مکان‌های عادی داوطلبانه خواهد بود، اما می‌توان با ماسک‌های ساده خانگی که روز گذشته هم یکی از شیوه‌های آموزشی آن را منتشر کردیم، افراد در مواردی که در منزل نیستند و تردد ضروری دارند، از ماسک استفاده کنند و همچنان توصیه ما به در خانه ماندن است.

جهانپور درباره میزان مرگ و میر ناشی از کرونا در ایران و جهان گفت: نرخ مرگ و میر کرونا در کشور‌های مختلف متفاوت است، امروز شاخص فوتی‌های کرونا نسبت به افراد بهبودیافته و ترخیص شده در جهان ۲۱ درصد و در ایران ۱۴ درصد است.

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: در کشور فرانسه این شاخص ۳۳ درصد و در آلمان این شاخص پنج درصد بوده و بسیار پایین‌تر از میانگین جهانی است. شاخص ما نشان می‌دهد که ما در فاز مدیریت بیماری هستیم و هنوز برای صحبت از مهار و کنترل کرونا خیلی زود است.
سخنگوی وزارت بهداشت درباره وضعیت سلامت روان کارکنان بهداشتی و درمانی در خط مقدم با کرونا گفت: پروتکل‌هایی در اداره کل سلامت روان وزارت بهداشت تدوین شده و همکاران ما در دانشگاه‌های علوم پزشکی سلامت روان همکاران در خط مقدم با کرونا را رصد و پایش می‌کنند و بهبود بهداشت روان برای پیشگیری و تشخیص و درمان زودهنگام مدنظر قرار دارد.

اجرای فاصله گذاری هوشمند با همکاری مردم

او درباره اجرای فاصله‌گذاری اجتماعی، بیان کرد: از روز نخستی که فاصله گذاری اجتماعی در کشور آغاز شد، افرادی با اغراض مختلف سعی می‌کردند که با عنوان کردن موضوعی به نام قرنطینه کامل یا حکومت نظامی به نوعی این تعبیر را تحت الشعاع قرار دهند، اما در نتیجه اقدامات بیماری وارد فاز مدیریت شده شد. این طرح اثربخشی خود را نشان داد، ما گزارش‌هایی از کشور‌های دیگر داریم که قرنطینه اجباری اثربخشی، چون فاصله‌گذاری اجتماعی معتدل نداشته است.

جهانپور افزود: برخی قصد دارند فاز سوم فاصله گذاری اجتماعی را که به نوعی خلاقیت ایران است، تحت الشعاع قرار دهند. باید توجه داشت همانگونه که فاز اول یعنی فاصله گذاری اجتماعیريال معتدل با اقناع، مشارکت و جلب افکار عمومی موثر واقع شد، فاز دوم که تشدید فاصله گذاری بود، موفق بود و امروز همه دنیا به تاثیر آن و اینکه ایران توانسته با همین تدبیر بیماری را مدیریت کند، اذعان داشته اند و به طور حتم فاز سوم یا به عبارتی فاصله گذاری هوشمند هم موثر خواهد بود و تمام تلاش‌ها در ستاد ملی مقباله با کرونا در این جهت است که فاز سوم را به بهترین شکل پیش بریم و قطعا با جلب مشارکت عمومی و همکاری بین بخشی گام‌های بلندی در زمینه تداوم مدیریت و بعد هم مهار و کنترل بیماری برمی‌داریم.

سخنگوی وزارت بهداشت درپاسخ به این سوال که بانک‌ها پول برای واریز به حساب مردم دریافت نمی‌کنند، گفت: پروتکل‌هایی برای بی خطرسازی اسکناس‌هایی که تحویل بانک‌ها می‌شود وجود دارد؛ قاعدتا بانک مرکزی هم ابلاغیه‌های لازم را صادر کرده است و وزارت بهداشت هم پروتکل‌های لازم را به روز رسانی و ابلاغ می‌کند چرا که ما در فاز سوم فاصله گذاری اجتماعی یا همان فاصله گذاری اسمارت یا هوشمند نیازمند پروتکل‌هایی در این زمینه خواهیم بود.

مطالب پیشنهادی
ارسال نظر
علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان
بازرس ویژه معاونت علمی و فناوری دانش بنیان ریاست جمهوری منصوب شد

بازرس ویژه معاونت علمی و فناوری دانش بنیان ریاست جمهوری منصوب شد

گردهمایی مراکز نوآوری منتخب سراسر کشور برگزار می شود

گردهمایی مراکز نوآوری منتخب سراسر کشور برگزار می شود

پروژه پرورش آبزیان دریایی در استان بوشهر تدوین شد

پروژه پرورش آبزیان دریایی در استان بوشهر تدوین شد

شناسایی کنسرسیوم میکروبی در حذف آلودگی های نفتی دهلران

شناسایی کنسرسیوم میکروبی در حذف آلودگی های نفتی دهلران

ایجاد کنسرسیوم در حوزه گیاهان دارویی و فرآورده های طب سنتی

ایجاد کنسرسیوم در حوزه گیاهان دارویی و فرآورده های طب سنتی