تیرداد نیوز

کد خبر: ۱۱۸۰۵
تاریخ انتشار: ۱۳ فروردين ۱۳۹۹ - 12:43 - 01 April 2020

نه به سیزده بدر 99

رفتن به دامان طبیعت در روز سیزده بدر رسمی کهن در میان ایرانیان به شمار می‌رود اما با شیوع ویروس کرونا، نوروز امسال رنگ دیگری گرفته و بسیاری در فضای مجازی با راه اندازی کمپین نه به سیزده بدر۹۹ مردم را به مسئولیت‌پذیر بودن و به ماندن در خانه دعوت کردند.

نه به سیزده بدر 99

تیردادنیوز - امروزه کرونا بزرگترین بلایی است که انسان‌ها را در سراسر جهان گرفتار کرده است. این ویروس مرز، جغرافیا، قومیت و قدرت اقتصادی نمی شناسد و تنها و مهم ترین راه مقابله با آن در خانه ماندن است اما با توجه به اینکه این ویروس مصادف با عید نوروز در ایران است باید مردم توجه داشته باشند که سیزده بدر را در خانه بمانند و برخلاف رسم هر سال در این روز به دامان طبیعت نروند بنابراین برای حفاظت از جان خود و عزیزانمان باید در خانه بمانیم تا بتوانیم نوروزهای دیگر در روز سیزده بدر برای رسیدن به آرزوهایمان سبزه گره بزنیم و در کنار هم باشیم. بسیاری در فضای مجازی با راه اندازی کمپین‌های مختلف با عنوان نه به سیزده بدر تلاش می کنند که خطرات رفتن به طبیعت در نوروز ۱۳۹۹خورشیدی را به مردم گوشزد کنند.

شعر و متن

ادبیات و شعر نقش مهم و تاثیرگذار در فضای مجازی ایفا می‌کنند به همین دلیل در پویش‌های مختلف کاربرد فراوانی دارد یکی از این پویش ها نه به سیزده بدر است که کاربران با استفاده از متن های ادبی و شعر به مردم در خصوص متفاوت بودن روز طبیعت امسال با سال های دیگر آگاهی می‌دهند. بنابراین آنها از طریق متن های ادبی از مردم تقاضا کرده اند که برای حفظ جان خود و آحاد جامعه در خانه بمانند. در زیر به برخی از این اشعار و متن‌ها می پردازیم:

سهمِ ما از این روزها

آسمانیست از پشت پنجره

آدم هایی ست از آن سوی قاب موبایل

و مهربانی هایی بدونِ آغوش و دیدار

تمام می شود این روزها

جمع میشود این بساطِ تنهایی

و ما باز هم زیرِ آسمانِ شهر قدم میزنیم.

یکی دیگر از کاربران می نویسد: سیزده بدر، سال دگر

کرونا نباشد در وطن

از عشق و مهر و عاطفه

قلبی نباشد بی اثر

خاموش و سرد و ناامید

هرگز نباشد یک نفر

هرگز نیفتد یک درخت

از ضربه ی سرد تبر

از جنگ و خونریزی، زمین

خالی بماند سر به سر

هرگز نماند کودکی

بی سایه ی سبز پدر

تنها دلی که عاشق است

باشد به هر جا معتبر

از جان پاک عاشقان

باشد جدا شر و خطر

چشم انتظار هر آن که هست

آید عزیزش از سفر

بی غصه باشند مردمان

سال دگر سیزده بدر... ر.

همچنین یکی دیگر از کاربران می نویسد: در این روز و شب هایی که رنگ تکرار به خود گرفته اند، برنده تو باش، تو که به ازای از دست دادن هایت می توانی چیزهای با ارزش تری را به دست آوری، در این روز و شب های در خانه ماندن هم میشود زنانه عاشق ماند و مردانه از عشق محافظت کرد، میشود کودکانه در خانه رنگ و بوی عشق را چون بوی ریحان های باغچه ی مادربزرگ تازه نگه داشت، هم وطن ساده از این ایام خواهی گذشت.

توصیه به عدم خروج از منزل

سیزده بدر از سنتهای بسیار قدیمی می باشد و در خصوص این روز داستان های زیادی از قدیم وجود داشته است به‌طور کلی گفته می‌شود ایرانیان باستان دوازده روز اول فروردین را به یاد دوازده ماه سال، جشن می گرفتند. روز سیزدهم فروردین به باغ و صحرا می‌رفتند و شادی می‌کردند و درحقیقت به این ترتیب رسمی بودن دوره نوروز را به اتمام می رساندند. امسال اما به دلیل شیوع بیماری واگیردار کرونا سالی متفاوت پیش روی همه است. در حقیقت همه در قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا مسئول هستیم، همه با هم سیزده‌بدرامسال درخانه می‌مانیم تا سبز باقی بمانیم و روی کرونا را زرد کنیم.

یکی از کاربران می نویسد:در روز سیزده بدر افرادی که حیاط دارند، میتوانند در حیاط زیلو پهن کنند و بعد از بازی با فرزندان در روی زیلو بنشینند و از منبع آفتاب الهی استفاده نمایند. شاید برخی آپارتمان نشین باشند اما بالکن داشته باشند و در بالکن، سور و سات بازیهای فکری را پهن کنند و یا درغیر اینصورت، مثل اردوهای کلاسی، در گوشه ای از اتاق، روفرشی پهن کنیم. کسانی که چادر دارند، در منزل چادر مسافرتی نصب کنند. چه اشکال دارد!؟ هدف شادی فرزندانمان است و از فرزندان عزیزتر موجودی وجود ندارد. مامانای خوب و مهربون هم یه غذای خوشمزه و باب دل پدرخانواده و فرزندان آماده کنند. بازیهای مفرح انجام داده و از خاطرات قدیم بگویند. همراه با فرزندان، دو تا از سبزی های خوردن را گره بزنید وآرزو کنید.

یکی دیگر از کاربران می نویسد: ما از کرونا یک درس بزرگ گرفتیم که هر کار کوچکی در جامعه حتی اگر شخصی باشد مثل بیرون رفتن و... قطعاً در جامعه تاثیر دارد و دیگر کسی نمی‌تواند بگوید به تو چه ربطی دارد!؟ به خودم ربط دارد!؟ ولی این را بدانیم امربه معروف و نهی از منکر هم یک وظیفه شرعی و قانونی و انقلابی و سیاسی برای ماست و حتما نیاز به آموزش دارد و باید معروف و منکر رو شناسایی کنیم؟ و شیوه درست آن را یادبگیریم؟ و باید سعی کنیم آن رفتار ی که امربه معروف و یا نهی از منکر می کنیم حتما علنی باشد! و تجسس در زندگی افراد نباشد.! کسی نمی تواند به بهانه امربه معروف و نهی از منکر متعرض کسی شود.! به تعبیری بگویید و بروید. این قطعا تاثیر دارد. یک درخت با زدن یک بار تبر قطع نمی شود باید چند ضربه زده شود تا قطع شود.

مطالب پیشنهادی
ارسال نظر
پیشنهاد روز