تیرداد نیوز

کد خبر: ۱۱۷۹۵
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردين ۱۳۹۹ - 15:55 - 31 March 2020

این که کودکان به کرونا مبتلا نمی شوند شایعه است

هوشنگ پورنگ بیان کرد: این موضوع که می‌گویند کودکان به ویروس کرونا مبتلا نمی‌شوند و در مقابل این ویروس ایمنی دارند، یک شایعه بوده و واقعیت علمی نیست.

تیرداد نیوز - دکتر هوشنگ پورنگ فوق‌تخصص جراحی کودکان و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، ویروس کرونا در ماه‌های اخیر نه تنها در ایران، بلکه در همه کشورهای دنیا،‌ داغ‌ترین بحث محافل علمی و عمومی است و درباره این ویروس، ویژگی‌های آن و عوارضی که می‌تواند ایجاد کند، مطالب بسیاری مطرح می‌شود که حجم زیادی از این اطلاعات وجهه علمی نداشته و بیشتر شایعه هستند تا واقعیت. وضعیت و حجم بسیار بالای انتشار اخبار مرتبط با کرونا، وضعیت را به‌گونه‌ای ساخته که تفکیک مرز بین اخبار درست و نادرست کار چندان ساده‌ای نیست. یکی از موضوعات مهمی که این روزها بارها مطرح می‌شود این است که کودکان در مقابل ویروس کرونا ایمن هستند و به این بیماری مبتلا نمی‌شوند.

دانش اندک انسان درباره ویروسی جدید و ناشناخته

دکتر هوشنگ پورنگ؛ فوق‌تخصص جراحی کودکان و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران توضیح داد:

این مسأله که کودکان به کرونا مبتلا نمی‌شوند، شایعه بوده و واقعیت علمی نیست. این بیماری جدید و ناشناخته است و اطلاعات کافی درباره آن وجود ندارد، بنابراین نمی‌توان گفت چه طیف سنی کمتر و چه طیفی بیشتر به آن مبتلا می‌شوند و همه می‌توانند درگیر این بیماری شوند. اگر عنوان می‌شود که کودکان به کرونا مبتلا نمی‌شوند، پس چرا مدارس تعطیل شده‌اند؟

وی افزود: می‌توانیم بگوییم نوزادان تا زیر سه ماه در مقابل برخی بیماری‌ها ایمن هستند و این ایمنی را از مادر هدیه گرفته‌اند. البته نمی‌توان به یقین عنوان کرد که این ویژگی درباره ویروس کرونا هم صدق می‌کند. این بیماری در صورت رعایت نکردن اصول بهداشتی، می‌تواند همه را درگیر کند. البته ابتلا به این بیماری در کودکان کمتر گزارش شده و خوشبختانه تاکنون مرگ‌ومیر در این طیف گزارش نشده که دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد، ازجمله اینکه از بچه‌ها مراقبت بیشتری صورت گرفته و کمتر از منزل خارج می‌شوند و والدین نیز برای حفظ جان فرزندانشان هم که شده، هنگام ورود به منزل و در مواجهه با کودکان، حداکثر اصول بهداشتی را به‌کار می‌گیرند.

بسیاری افراد حتی متوجه بیماری خود نمی‌شوند

مولف مجموعه پنج جلدی «کتاب جامع جراحی کودکان»، گفت: 80 درصد این بیماری در افراد بالغ و کودکان به‌صورت خفیف است و در بسیاری موارد حتی افراد متوجه هم نمی‌شوند که مبتلا شده‌اند و آن‌را رد می‌کنند. در 20 درصد موارد بیماری شدیدتر بوده و دستگاه گوارش و به‌ویژه تنفسی را درگیر می‌کند و بیماران باید بستری شوند. از این تعداد هم حدود 5 درصد جان خود را از دست می‌دهند که این افراد بیشتر کسانی هستند که بیماری زمینه‌ای مانند ریوی، قلبی، دیابت و ضعف سیستم ایمنی داشته‌اند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: هنوز اطلاعات‌مان از این بیماری کم است و مراکز تحقیقاتی دنیا در حال پژوهش روی این ویروس و رفتار آن هستند و چند سالی طول می‌کشد تا به‌طور کامل آن‌را بشناسیم و مثلا بفهمیم درجه ایمنی آن چقدر است یا بهترین روش مقابله با آن چیست؟

قرنطینه خانگی بهترین راه مبارزه با این بیماری است

پورنگ با تأکید بر اقدامات پیشگیرانه و رعایت اصول بهداشتی، افزود: در شرایط فعلی بهترین اقدام که خیلی هم روی آن تأکید می‌شود این است که در جمع حضور پیدا نکنیم و بهداشت فردی را رعایت کنیم. فرض کنیم که دو ماه داوطلبانه خود را زندانی کرده‌ایم تا ایمن بمانیم. رعایت اقدامات بهداشتی، تقویت سیستم ایمنی و قرنطینه خانگی بهترین راه مبارزه با این بیماری است، ولی متأسفانه هنوز در کشور ما خیلی‌ها آن‌را جدی نگرفته‌اند که این مسأله می‌تواند یک فاجعه به بار آورد.

این استاد پیشکسوت دانشگاه تهران، گفت: در گذشته وبا، طاعون و سل باعث مرگ‌ومیر عده‌ زیادی از انسان‌ها شدند و امروز کنترل شده‌اند و در روزگار کنونی ویروسی مثل کرونا آمده که انسان با همه عظمت و دانش و امکانات خود در برابر این موجود نادیدنی، ناتوان شده و به دنبال راهی برای غلبه بر آن می‌گردد. پس در شرایط کنونی باید با توکل بر خدا، رعایت اصول بهداشتی، تقویت روحیه و پرهیز از سیاه‌نمایی، تقویت قوای بدنی و دوری از خرافات بر آن غلبه کنیم.

مطالب پیشنهادی
ارسال نظر
علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان
افزایش صادرات شرکت های دانش بنیان به یک و نیم میلیارد دلار

افزایش صادرات شرکت های دانش بنیان به یک و نیم میلیارد دلار

زمینه های مناسب برای حضور ایران در بازار بزرگ اسباب بازی روسیه

زمینه های مناسب برای حضور ایران در بازار بزرگ اسباب بازی روسیه

تولید قطعات پیچیره صنعتی با پرینتر سه بعدی فلزی ایران ساخت

تولید قطعات پیچیره صنعتی با پرینتر سه بعدی فلزی ایران ساخت

مسئول گروه جهادی به سوی ظهور و رتبه چهارم جایزه برنامه ملی آبادیران

مسئول گروه جهادی به سوی ظهور و رتبه چهارم جایزه برنامه ملی آبادیران

تقویت زیرساخت های مالی صنایع خلاق با مشارکت مردمی

تقویت زیرساخت های مالی صنایع خلاق با مشارکت مردمی

پیشنهاد روز

سامانه بارشی از امشب در این استان ها فعال می شود

افزایش تعطیلات آخر هفته منتظر تصمیم مجلس است

ثبت قرارداد اجاره در سامانه خودنویس الزامی شد

استعلام تخلفات حجاب تاریخچه پلاک و دریافت کروکی الکترونیک

هفته ای بارانی در پیش روی استان های کشور

سقف برداشت از حساب های بانکی افزایش یافت

برای تحویل سال بهشت زهرا باز است