تیرداد نیوز

کد خبر: ۱۱۶۲۹
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۸ - 17:15 - 11 March 2020
مدیر کل نظارت بر محصولات بهداشتی- دارویی:

تولید اقلام بهداشتی مبارزه با کرونا رو به افزایش است

مدیر کل نظارت بر محصولات بهداشتی- دارویی و تجهیزات پزشکی سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان گفت: روزانه ۲۳۰ هزار لیتر الکل اتانول، ۷۶۶ هزار عدد ماسک، ۴۵۰ هزار لیتر ژل و مواد ضدعفونی کننده، حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار عدد دستکش و ۹ هزار و ۳۰۰ عدد لباس یکسره در کشور تولید می‌شود.
تیرداد نیوز - اسماعیل مهدی‌پور در این خصوص افزود: به دلیل نبود تعادل تولید و تقاضا در گذشته، اقلامی که مشمول کالاهای مبارزه با ویروس کرونا بودند فقط از طریق مراکز درمانی عرضه می شدند و تولید نیز متناسب با نیاز مراکز انجام می‌شد، اما  شیوع ویروس کرونا تقاضا را در جامعه به شکل قابل توجهی افزایش داده است.
وی بیان داشت: دو راهکار پوشش این تقاضا از طریق واردات و همچنین ارتقای تولید داخل وجود داشت که مورد نخست بر عهده هیات امنای ارزی بود و وزارت صنعت نیز برای کمک و تامین این اقلام اعلام آمادگی کرد.
مهدی پور یادآور شد: امکان واردات این اقلام به دلیل تحریم‌ها، همچنین سایر محدودیت ها از جمله افزایش تقاضا در سایر کشورها و همچنین ممنوعیت‌های صادراتی، میسر نشد، بنابراین تنها راه ممکن از طریق افزایش تولید داخلی بود.
وی ادامه داد: در این راستا افزایش شناسایی واحدهای تولید کننده اقلام بهداشتی از جمله دستکش، عینک های محافظ، لباس های بیمارستانی، الکل اتانول، ماسک، مواد ضدعفونی کننده دست و ژل در دستور کار قرار گرفت و جلساتی با واحدهای تولیدکننده برگزار شد تا با حداکثر توان خود به تولید بپردازند.
این مقام مسوول سازمان حمایت، ممنوعیت صادراتی این اقلام از سوی وزارت صنعت را یادآور شد و گفت: حتی فراتر از این، منسوج نبافته به عنوان ماده اولیه تولید لباس های بیمارستانی، همچنین تیشو و شوینده ها مشمول ممنوعیت صادراتی شد و ممنوعیت‌های وارداتی نیز برداشته شد.
وی اظهار داشت: به عنوان مثال الکل اتانول از اقلامی است که در گذشته مشمول ممنوعیت وارداتی بود، اما برای تامین نیاز واحدهای تولیدکننده و مواد ضد عفونی کننده این ممنوعیت برداشته شده شد، همچنین تعرفه برخی کالاها مثل ماسک پزشکی که در گذشته به منظور حمایت از تولید بیش از ۵۵ درصد بود به پنج درصد کاهش یافته است.
مهدی پور بیان داشت: از سوی وزارت صنعت، تشکیل کمیته تامین و توزیع اقلام ضروری مبارزه با کرونا به وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو پیشنهاد شد که از جمله تصمیمات آن این بود که سازمان حمایت نسبت به استقرار بازرسان مقیم در واحدهای عمومی تولید کننده اقلام (که حدود ۱۳۰ شرکت را شامل می‌شد) اقدام کند تا کالاهایی که از سوی این واحدها تولید می‌شود فقط با دستور العمل و حواله های وزارت بهداشت به زنجیره تامین برسد.
وی خاطرنشان کرد: اکنون ۲۷ شرکت تولید کننده الکل اتانول با تولید ۲۳۰ هزار لیتر در روز و ۱۰۰ درصد ظرفیت مشغول به فعالیت هستند، در حالی که پیش از شیوع کرونا این ظرفیت تنها ۶۰ هزار لیتر در روز بود.
به گفته این مقام مسوول، الکل تولیدی این واحدها در اختیار واحدهای تولید کننده ژل و مواد ضدعفونی کننده قرار می‌گیرد، همچنین تعدادی از شرکت های شوینده، آرایشی و بهداشتی شامل بیش از ۱۰۰ شرکت مجوز موقت تولید این مواد را دریافت کرده و وارد زنجیره تولید این اقلام شدند.
 وی ادامه داد: با توجه به وجود یک سری واحدهای دارویی که قبلاً تولید کننده ژل و مواد ضدعفونی کننده بودند، تعداد واحدهای تولیدکننده این اقلام بالا رفت، در نهایت بدلیل برخی تخلفات انجام شده و فروش کالا به نرخ های غیرمتعارف، آخرین تصمیمکمیته تامین و توزیع با هدف نظارت موثرتر بر این شد که فقط به واحدهایی که پتانسیل تولید قابل توجهی دارند الکل داده شود و بر این اساس الکل تولیدی فقط در اختیار ۴۰ شرکت بزرگ قرار می گیرد.
مدیر کل نظارت بر محصولات بهداشتی- دارویی و تجهیزات پزشکی سازمان حمایت یادآور شد: از ۴۰ شرکت یاد شده، ۲۲ شرکت تولید کننده مواد آرایشی، بهداشتی و شوینده ها بودند که الکل از طریق انجمن آرایشی- بهداشتی در اختیارشان قرار می گیرد.
وی توضیح داد: مقرر شد اگر این شرکت ها توانستند متناسب با الکل دریافتی به تولید بپردازند دوباره الکل به آنها داده شود و در غیر این صورت از چرخه حذف و شرکت‌های دیگری جایگزین آنها شوند.
مهدی پور گفت: این ۲۲ شرکت موظف شدند تا از طریق ۱۶ شرکت پخش زیر نظر سازمان غذا و دارو، مواد تولیدی را در اختیار داروخانه های کشور قرار دهند.
وی به ۱۸ شرکت دیگر نیز اشاره کرد که هشت مورد آنها شرکت های داروسازی هستند و مجوز موقت تولید ژل و مواد ضدعفونی کننده دریافت کرده و از طریق ۱۶ شرکت پخش یاد شده تولیدات شان را در اختیار داروخانه‌ها قرار می‌دهند، ۱۰ شرکت دیگر نیز فقط تولیدکننده دارو هستند و به صورت تخصصی محلول‌های ضدعفونی‌کننده بیمارستانی تولید می‌کنند.
 مهدی پور یادآور شد: هم اکنون ظرفیت روزانه تولید ژل و مواد ضدعفونی کننده در کشور ۴۵۰ هزار لیتر است.
وی گفت: تولید روزانه ماسک در کشور ۷۶۶ هزار عدد در روز است که از طریق ۲۱ شرکت تولید می‌شود، از این تعداد حدود ۳۱ هزار عدد ماسک n۹۵ توسط یک شرکت خصوصی و وزارت دفاع تولید و باقی آنها ماسک های سه لایه کش دار و بند دار هستند.
این مسوول یادآور شد: نیاز روزانه کشور به ماسک n۹۵ که مخصوص مراکز درمانی و بیمارستانی است ۱۰۰ هزار عدد در روز است که شرکت خصوصی یاد شده و وزارت دفاع در تلاش هستند کسری این قلم را جبران کنند.
وی ادامه داد: برای پر کردن خلاء موجود در زمینه ماسک های سه لایه کش دار،   وزارت صنعت از پتانسیل بسیج اصناف، سازمان فنی و حرفه ای و اتحادیه پوشاک برای تولید ماسک های پارچه ای قابل شستشو و استریل شده با یک لایه فیلتر استفاده کرد که این ماسک ها پس از تولید در اختیار داروخانه‌ها قرار می گیرد.
مهدی پور گفت: در زمینه دستکش، چهار شرکت با ظرفیت تولید روزانه ۸۴۵ هزار عدد دستکش معاینه و ۲۲۷ هزار جفت دستکش جراحی به تولید می پردازند.
وی بیان داشت: ۱۱ شرکت نیز به تولید لباس یکسره مشغولند که تولید روزانه آنها ۹ هزار و ۳۰۰ عدد است.
مدیر کل نظارت بر محصولات بهداشتی- دارویی و تجهیزات پزشکی سازمان حمایت افزود: اقلام یاد شده از سوی سازمان حمایت مشمول اقلام ضروری شدند، یعنی واحدهای تولیدکننده مکلف به اعلام موجودی اقلام هستند و هر گونه اظهار نظر نکردن در این زمینه مشمول احتکار و عرضه خارج از شبکه محسوب می‌شود.
وی در پایان خاطر نشان کرد: به دلیل افزایش تعداد بیماران، همچنین افزایش تعداد بهبود یافته ها و تقاضای کاذب موجود در بازار، میزان تقاضای واقعی جامعه برای این اقلام مشخص نیست و باید از سوی وزارت بهداشت پیدا شود.
مطالب پیشنهادی
ارسال نظر
پیشنهاد روز

افزایش 20 درصدی در حقوق فرودین ماه بازنشستگان کشوری اعمال شد

ریزش قیمت سنگین خودرو در بازار

افزایش 16 تا 45 درصدی کرایه های مترو اتوبوس و تاکسی از شنبه

زمان شارژ کارت سوخت اعلام شد

نام مادران در کارت ملی ثبت می شود

زمان افتتاح آخرین ایستگاه خط 7مترو اعلام شد

زمان اعلام نتایج اولیه آزمون دکتری اعلام شد