تیرداد نیوز

کد خبر: ۱۱۴۹
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - 18:25 - 04 August 2019
مدیرکل امور فرآورده های گیاهی سازمان غذا و دارو:

پوشش بیمه ای ۵۶ قلم داروی گیاهی انجام شد

مدیرکل امور فرآورده های گیاهی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو گفت: درحال حاضر ۵۶ قلم فرآورده دارویی گیاهی در فهرست بیمه وارد شده و پوشش بیمه ای دارند.


تیرداد نیوز - مهناز خانوی  افزود: این امکان به سختی فراهم می شود که قیمت فرآورده های گیاهی را افزایش دهیم در نتیجه خود شرکت های تولیدکننده درحال حاضر خیلی راغب نیستند وارد بحث های بیمه ای شوند.
وی تصریح کرد: شرکت های تولیدکننده فرآورده های گیاهی با ورود به فهرست بیمه مجبور خواهند بود فرآورده های خود را با قیمت خیلی پایین بفروشند و امکان افزایش قیمت ندارند، به همین دلیل فرآورده های خود را بیمه نمی کنند.
خانوی یادآور شد: هزینه های بسته بندی فرآورده های گیاهی افزایش پیدا کرده و از سوی دیگر هزینه های مواد اولیه این فرآورده ها نیز زیاد شده است؛ بنابراین فعلا امکان افزایش بیشتر از ۵۶ قلم فرآورده گیاهی در فهرست بیمه را نداریم.
مدیرکل امور فرآورده های گیاهی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو بر لزوم ترویج فرهنگ مصرف داروهای طبیعی بین مردم تاکید کرد و گفت: البته این داروها باید با تجویز پزشکان متخصص در این حوزه مصرف شوند. 
خانوی در پاسخ به این سئوال خبرنگار ایرنا که به طور متوسط در آمریکا ۴۰ درصد میزان مصرف داروها را داروهای گیاهی تشکیل می دهند و در ایران این میزان چگونه است، گفت: این آمار نشان دهنده این است که این جامعه از نظر آموزشی، جامعه موفقی است. فرهنگ مصرف داروی طبیعی نیز در ایران باید با آموزش پزشکان و اطلاع رسانی عمومی درباره این موضوع و همچنین با حمایت از تولیدکنندگان، تقویت شود.  
به گفته وی، بیش از ۲۵ درصد پروانه فرآورده های دارویی در ایران از نظر صدور پروانه، فرآورده های طبیعی هستند به آن معنا که در ازای هر ۱۰ فرآورده دارویی در بازار ایران، حداقل ۲.۵ فرآورده طبیعی و ۷.۵ فرآورده شیمیایی وجود دارد که آمار خوبی است.
دولت برای افزایش سهم داروهای گیاهی در بین داروهای مصرفی مردم و ارتقای مصرف این داروها و مکمل های دارویی گیاهی، نخستین بار در سال ۹۰ با بیمه درمانی ۵۶ قلم داروی گیاهی (طبیعی) موافقت کرد و با تصویب هیات وزیران و به پیشنهاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و تایید شورای عالی بیمه سلامت کشور ۵۶ قلم داروی گیاهی (طبیعی) مشمول بیمه های درمانی شدند.
بر این اساس، کپسول های آنژی پارس، اسپینال - زد، ادرتا، ملین هموروئید، هربی لاکس، فیتولاکس، قرص های هسا - ۱، هایپیران، پرفوران، ممورال، آنتوم، آنتوم، پروستاتان، سی لاکس، سمی لاکس، سنالاکس، سهالاکس، بلدلاکس، سنالاکس، سنالین۷.۵، کرم آنژی پارس، کرم واژینال میکوسین و لکورکس مشمول این طرح می شوند.
همچنین قطره های هایپیران، سنکول، پروستاتان، کارمینت، محلول های خوراکی، کاراوی میکسچر، گل گریپ، گریپ میکسچر، گریپ واتر و پمادهای کالاندولا و آلفا، شربت های فی زی تل، فیژپلاس، فیزسین، فیژان، فیپان، سناگل، سناگراف نیز مشمول بیمه های درمانی هستند.
بر اساس مصوبه دولت، ماشه های موسیلیوم ویت بانا فلاور، موسیلیوم ویت ارنج فلاور، موسیلیوم ویت استراوبری فلاور، پسیلیوم، پسیلیوم، پسیلیوم، پیلیوم بانانا فلاور، پسیلیوم موسیلوئید فلاور، پسیلیوم ارنج فلاور، پسیلیوم ارنج فلاور، روز پسیلیوم هاسک، گرانول های پسیلیوم و روزپسیلیوم سید، پودرهای پسیلیوم و موسیلیوم شوگر فریلایم فلاور و ساشه، موسیلیوم نیز شامل بیمه های درمانی می شوند.
داروهای گیاهی، داروهایی هستند که با منشاء فرآورده های طبیعی حاصل می شوند و به صورت قرص، کپسول، پودر، چای، عصاره و گیاهان تازه یا خشک فروخته می شوند.
مردم از داروهای گیاهی برای حفظ یا بهبود سلامتی خود استفاده می کنند. بسیاری از مردم بر این باورند که محصولات دارای برچسب طبیعی همیشه برای آنها بی خطر و مناسب است اما باید توجه داشت که مصرف داروها یا فرآورده های گیاهی که به نام داروهای طبیعی نیز عرضه می شوند، باید با تجویز پزشک صورت گیرد.  
مطالعات باستان شناسی نشان می دهد که استفاده از گیاهان دارویی به دوره پارینه سنگی یعنی تقریباً ۶۰ هزار سال پیش باز می گردد. در مصر باستان نیز از گیاهان دارویی بسیار استفاده می شد. در ایران نیز دانشمندان بزرگی مانند ابوریحان بیرونی، زکریای رازی و ابوعلی سینا در طب از داروهای گیاهی استفاده می کردند. کتاب «قانون» یکی از معروف‌ترین آثار پزشکی دنیا، از ارزشمندترین منابع قدیمی طب سنتی است که ابوعلی‌سینا پزشک و فیلسوف ایرانی در این اثر گرانبها ۸۱۱ داروی گیاهی و خواص مهم درمانی آنها را معرفی کرده است.  
گرایش عمومی به استفاده از داروهای گیاهی و به‌طور کلی فرآورده‌های طبیعی در جهان به‌ ویژه در سال‌های اخیر رو به افزایش بوده است. مهم ترین علل این گرایش را می‌توان اثرات داروهای شیمیایی از یک سو و ایجاد آلودگی‌های زیست‌محیطی از سوی دیگر دانست.
مطالب پیشنهادی
ارسال نظر
علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان
افزایش صادرات شرکت های دانش بنیان به یک و نیم میلیارد دلار

افزایش صادرات شرکت های دانش بنیان به یک و نیم میلیارد دلار

زمینه های مناسب برای حضور ایران در بازار بزرگ اسباب بازی روسیه

زمینه های مناسب برای حضور ایران در بازار بزرگ اسباب بازی روسیه

تولید قطعات پیچیره صنعتی با پرینتر سه بعدی فلزی ایران ساخت

تولید قطعات پیچیره صنعتی با پرینتر سه بعدی فلزی ایران ساخت

مسئول گروه جهادی به سوی ظهور و رتبه چهارم جایزه برنامه ملی آبادیران

مسئول گروه جهادی به سوی ظهور و رتبه چهارم جایزه برنامه ملی آبادیران

تقویت زیرساخت های مالی صنایع خلاق با مشارکت مردمی

تقویت زیرساخت های مالی صنایع خلاق با مشارکت مردمی

پیشنهاد روز

هشدار هواشناسی برای 10 استان

حقوق کارگران 15 درصد بیشتر از کارکنان دولت افزایش یافت

سامانه بارشی از امشب در این استان ها فعال می شود

افزایش تعطیلات آخر هفته منتظر تصمیم مجلس است

ثبت قرارداد اجاره در سامانه خودنویس الزامی شد

استعلام تخلفات حجاب تاریخچه پلاک و دریافت کروکی الکترونیک

هفته ای بارانی در پیش روی استان های کشور