تیرداد نیوز

کد خبر: ۱۱۴۵۵
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ - 17:15 - 01 March 2020

شکل دهی به نانو ذرات با استفاده از نور

محققان روشی ارائه کردند که با استفاده از آن می‌توان شکل نانوذرات را کنترل و در نهایت، مواد توخالی تولید کرد که در بخش تولید کاتالیست قابل استفاده هستند.

تیرداد نیوز - به گزارش ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، دانشمندان برای اولین بار از نور برای کنترل شکل نانوذرات استفاده کردند و با این کار موفق به ساخت بلورهای توخالی با ابعاد میکرونی شدند، این بلورها از جنس اکسید مس بوده که دارای پوسته‌ای توخالی هستند.
برایس ساتلر از محققان دانشگاه واشنگتون و از پژوهشگران این پروژه گفت: چنین ذراتی می‌توانند کاربردهای زیادی در آینده داشته باشند، از آن‌ها می‌توان برای تولید کاتالیزور با قیمت پایین استفاده کرد، کاتالیزورهایی که برای زدایش دی‌اکسیدکربن از اتمسفر به کار گرفته می‌شوند. همچنین این ذرات می‌توانند در بهبود تصویربرداری استفاده شوند.
وی بیان کرد: در این پروژه از نور مرئی، محلول قلیایی و یک منبع تامین ولتاژ استفاده می‌شود، تابش نور به میکروبلورهای اکسید مس موجب می‌شود تا الکترون‌های آن برانگیخته شده و این الکترون‌ها با یون‌های مس ترکیب می‌شوند و در نهایت اتم‌های مس منظم تشکیل می‌شوند، این اتم‌ها دیگر به اکسیژن محدود نمی‌شوند و می‌توانند به سطح ذرات دیگر بپرند و در نهایت پوششی از جنس مس روی سطح ذرات ایجاد می‌کنند، پوششی که می‌تواند از سطح زیرین حفاظت کند.
وی ادامه داد: ساختار بلور تعیین می‌کند که کدام وجه آن محافظت شود و کدام وجه حل شود، آرایش اتمی وجوه موجب می‌شود که برخی الکترون‌ها به سادگی برانگیخته شوند و اتم‌ها به سطح منتقل شوند اما سطح محافظت نشده به سادگی حل و موجب می‌شود شکل هندسی ذرات تغییر کند.
محققان این پروژه معتقدند که یافته‌های این تحقیق می‌تواند برای طراحی کاتالیست‌هایی با راندمان بالا استفاده شود، مساحت سطحی بالای ذرات و شکل هندسی ویژه آن‌ها موجب می‌شود تا این ساختار بتواند واکنش گیراندازی کربن را تسهیل کند،در تصویربرداری میکروسکوپی از نمونه‌های زیستی نظیر خون و ادرار این ساختارهای توخالی می‌تواند مولکول‌های زیستی را محاط کرده و امکان شناسایی ترکیباتی که در حالت عادی تشخیص آن‌ها چالش‌برانگیز است را تسهیل کند.
نتایج این پروژه در نشریه Chemistry of Materials به چاپ رسیده است.
 
منبع: ایرنا
مطالب پیشنهادی
ارسال نظر
علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان
افزایش صادرات شرکت های دانش بنیان به یک و نیم میلیارد دلار

افزایش صادرات شرکت های دانش بنیان به یک و نیم میلیارد دلار

زمینه های مناسب برای حضور ایران در بازار بزرگ اسباب بازی روسیه

زمینه های مناسب برای حضور ایران در بازار بزرگ اسباب بازی روسیه

تولید قطعات پیچیره صنعتی با پرینتر سه بعدی فلزی ایران ساخت

تولید قطعات پیچیره صنعتی با پرینتر سه بعدی فلزی ایران ساخت

مسئول گروه جهادی به سوی ظهور و رتبه چهارم جایزه برنامه ملی آبادیران

مسئول گروه جهادی به سوی ظهور و رتبه چهارم جایزه برنامه ملی آبادیران

تقویت زیرساخت های مالی صنایع خلاق با مشارکت مردمی

تقویت زیرساخت های مالی صنایع خلاق با مشارکت مردمی

پیشنهاد روز

هشدار هواشناسی برای 10 استان

حقوق کارگران 15 درصد بیشتر از کارکنان دولت افزایش یافت

سامانه بارشی از امشب در این استان ها فعال می شود

افزایش تعطیلات آخر هفته منتظر تصمیم مجلس است

ثبت قرارداد اجاره در سامانه خودنویس الزامی شد

استعلام تخلفات حجاب تاریخچه پلاک و دریافت کروکی الکترونیک

هفته ای بارانی در پیش روی استان های کشور