تیرداد نیوز

کد خبر: ۱۰۹۲۹
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۸ - 16:28 - 26 February 2020

از کرونا نترسید

کارشناسان و متخصصان پزشکی و بهداشتی تنها راه پیشگیری و مقابله با شیوع ویروس کرونا ( کووید ۱۹ ) را رعایت بهداشت فردی و اجتماعی می‌دانند و تاکید می‌کنند ترس باعث ضعف سیستم دفاعی بدن و کاهش مقاومت آن در برابر ابتلا به این بیماری می‌شود.

محققان می‌گویند: به ترس نیاز داریم تا در مواقع لازم و در موقعیت‌های خطرناک سیگنال‌هایی به مغزمان بفرستد و ما را از موقعیت خطر نجات ‌دهد اما ترس می‌تواند ناخوشایند بوده و ما را از پا بیندازد همچنان که از قدیم‌الایم این عبارت ضرب‌المثل شده که" ترس برادر مرگ است".
از طرفی نترس و بی‌باک بودن به‌معنای نابود کردن و ازمیان برداشتن ترس نیست بلکه درواقع نترس بودن یعنی اینکه بدانیم چطور ترس را کنترل کنیم زیرا بیشتر اوقات ما اوضاع را وخیم‌تر از آنچه واقعیت است نشان می‌دهیم و ترس درونی‌مان را بیشتر می‌کنیم. تداوم احساس ترس درونی در بسیاری از افراد در طولانی‌مدت به اختلالات شخصیتی منجر می‌شود.
 در روزهای اخیر پس از شیوع ویروس کرونا به ایران، موجی از هراس و نگرانی در میان مردم به وجود آمدهاست، طوریکه بیشتر مردم بدون توجه به توصیه‌های بهداشتی و مراقبتی، فقط احساس خطر می‌کنند این در حالی است که جامعه پزشکی و بهداشتی کشور بارها در این مدت بر آرامش مردم و رعایت بهداشت فردی و جمعی تاکید کرده‌است.
بیماری‌های مسری فراوانی مانند طاعون یا وبا در تغییر مسیر تاریخ نقش داشته‌اند از این منظر هرچند بیماری کرونا به خطرناکی حتی بیماری‌های معاصری چون آنفولانزای خوکی و ابولا نیست اما گستره و قدرت نفوذ آن سبب شد تا هراس عمومی در سراسر جهان بویژه در کشورهایی که با این ویروس درگیر هستند، حاکم شود.
اما پزشکان معتقدند این هراس و اضطراب باعث ضعیف شدن سیستم دفاعی بدن در مقابل این ویروس می‌شود با این وجود برای عمیق نشدن فاجعه کرونا در کشور همت همگانی و بسیج عمومی لازم است همچنین برای مدیریت این بحران باید آموزش عمومی و فرهنگ‌سازی انجام شود و در واقع فرهنگ مقابله با این چالش بزرگ باید در جامعه نهادینه شود تا به نتیجه کار امیدوار بود.
 
قطع زنجیره انتقال ویروس مهمترین رویکرد مقابله با کرونا 
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر گفت: هرچند این استان به دلیل شرایط خاصی که دارد خیلی پیشتر کار کنترل را آغاز کرده بود اما با مشاهده موارد ابتلا به کووید ۱۹ در برخی استان‌ها همه اقدامات بهداشتی  انجام و این استان درآمادگی کامل به سر می‌برد.
عبدالمحمد خواجه‌ئیان افزود: با توجه به اینکه بیماری کرونا دارو ندارد همه تلاش مجموعه بهداشت و درمان استان بوشهر قطع زنجیره انتقال ویروس بیماری از طریق بالا بردن سطح اطلاعات، هوشیاری مردم و رعایت بهداشت فردی و جمعی است.
وی تاکید کرد: در همین ارتباط رسانه‌ها با اطلاع رسانی به یاری جامعه پزشکی آمده و یک سری محتوای آموزشی نیز تولید و یا در حال تولید است که بتوانیم سطح آگاهی جامعه را نسبت به این بیماری ارتقا دهیم.
خواجه‌ئیان گفت: با توجه به اینکه ویروس کرونا قابلیت سرایت بالایی دارد و به نحوی واگیردار است بهترین راه برای قطع زنجیره انتقال این است که هرکسی در خود احساس بیماری کند، باید به پزشک مراجعه کند.
وی یادآور شد: همچنین باید این افراد فاصله یک تا ۱.۵متری را با بقیه افرادی که با آنها در تماس هستند رعایت و سعی کنند تماس‌ها و حضور خود را در اجتماع کمتر کنند.
 
شست و شوی مداوم دست از ماسک مهم‌تر است
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر گفت: اهمیت شست و شو و ضد عفونی کردن دست‌ها با آب و صابون حتی از زدن ماسک خیلی بیشتر است برهمین اساس استفاده همه آحاد جامعه از ماسک توصیه نمی‌شود و ضرورتی هم ندارد.
وی بیان کرد: استفاده از ماسک برای پزشکان، پرستاران، کسانی که در فوریت‌های پزشکی هستند و افراد بیمار که قطرات تنفسی آنان منتشر نشود و دیگران را آلوده نکند لازم است و سایر افراد اگر در اجتماع‌های فشرده و متراکم نباشند استفاده از ماسک لازم نیست.
خواجه‌ئیان در باره الزام شست و شوی دست‌ها گفت: در هر مکان عمومی که دستمان را به جایی زدیم قبل از اینکه دستمان را به صورت، چشم و دهان بزنیم باید ۲۰ ثانیه با آب و صابون بشوییم.
وی اضافه کرد: اگر آب و صابون در دسترس نبود باید از ژل ضد عفونی کننده، پد الکلی و یا الکل ۷۰ درجه رقیق شده استفاده کنیم و اگر هیچ کدام در دسترس نبود باید دستمان را به صورت، چشم و دهان نزنیم تا به جایی که آب و صابون باشد برسیم.
 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر اظهارداشت: برای پیشگری از شیوع این بیماری به این استان تاکنون مسافرانی که از استان‌های درگیر با کرونا به این استان وارد شده‌اند را شناسایی و کارهای لازم برای اطمینان از مبتلا نبودن آنان به این ویروس روی آنها انجام شد.
خواجه‌ئیان اضافه کرد: براساس تمهیدات شورای مدیریت بحران  مدرسه‌ها، دانشگاه‌ها و همه رویدادهای فرهنگی، اجتماعی و ورزشی که مستلزم تجمع بود در استان تعطیل و لغو شد.
وی ادامه داد: همچنین به ادارات بویژه آنهایی که در معرض خطر هستند توصیه شده از روش‌های معرفی شده برای ضد عفونی کردن سطوح استفاده کنند.
 
شهرداری‌ها و پایانه‌های مسافری ضدعفونی وسایل نقلیه را انجام می‌دهند
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر گفت: شهرداری‌ها و پایانه‌های مسافری استان آمادگی ضد عفونی کردن وسایل نقلیه را دارند و در این زمینه اقدام کردند اما نباید تصور شود که با توجه به ضد عفونی کردن آنها دیگر نیازی به رعایت بهداشت فردی وجود ندارد.
وی افزود: اتوبوس یک وسیله نقلیه عمومی است و ممکن است برخی افراد استفاده و بار آلودگی ایجاد کنند به همین دلیل در کنار ضد عفونی آنها ما نیز باید بهداشت فردی خود را رعایت کنیم.
 
مبادی ورودی استان بوشهر کنترل می‌شود
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر گفت: در زمان حاضر۱۲ پست مراقبت مرزی برای کنترل مبادی ورودی خارجی این استان مستقر شده و کار کنترل انجام می‌شود و با کارهای انجام شده تاکنون هیچ موردی از بیماری از این راه وارد استان و کشور نشده‌است.
وی درباره کنترل مبادی ورودی داخلی بیان کردد:در صورت تصمیم‌گیری مدیریت بحران استان این آمادگی برای کنترل مبادی ورودی داخلی وجود دارد و این کار انجام می‌شود.
خواجه‌ئیان اضافه کرد: با بررسی‌هایی که روی موارد مشکوک بیماری انجام شده هیچ مورد مثبتی تا این لحظه در استان بوشهر گزارش نشده‌است اما با توجه به اینکه کشور در شرایط اپیدمی قرار دارد هر لحظه ممکن است این بیماری درجایی از کشور دیده شود و استان بوشهر نیز مستثنی نیست.
 
تاکنون مورد مثبت آلوده به ویروس کرونا در استان بوشهر نداشته‌ایم 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر گفت: ممکن است مراجعه کننده‌ای با علایم شبه آنفلوآنزا داشته باشیم ولی تاکنون براساس نمونه‌هایی که از بیماران قبلی گرفته شده‌است جواب مثبتی از بیمار مبتلا به ویروس کرونا در این استان نداشته‌ایم.
سعید کشمیری افزود: با توجه به اینکه استان‌های اطراف استان بوشهر از جمله خوزستان، فارس و هرمزگان درگیر ویروس کرونا شدند احتمال درگیر شدن این استان وجود دارد.
 
ضرورت اجرای مدیریت پیشگیرانه برای جلوگیری از درگیر شدن با کرونا
وی اضافه کرد: با اجرای مدیریت پیشگیرانه باید فرض را براین بگذاریم که این اتفاق رخ خواهد داد پس باید با رعایت بهداشت فردی از ابتلا به ویروس کرونا پیشگیری کرد.
کشمیری گفت: با توجه به اینکه تنها راه انتقال دست‌های آلوده از طریق چشم، دهان است تلاش شده سطوح اداره‌ها، مدرسه‌ها و سایر اماکن عمومی ضد عفونی شود.
وی درباره ادامه روند تعطیلی مدرسه‌ها و دانشگاه‌ها افزود: تصمیم‌گیری در باره ادامه روند تعطیلی مدرسه‌ها و دانشگاه‌ها و ارائه آموزش به صورت مجازی در نشست کمیته پدافند غیرعامل استان بوشهر مطرح و قرار شد به کمیته ملی مقابله با کرونا اعلام شود و آنجا در این زمینه تصمیم‌گیری می‌شود.
 
همه بیمارستان‌های استان بوشهر آماده خدمت رسانی هستند
رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: چون هنوز بیمار  مثبت در استان شناسایی نشده‌است همه بیمارستان‌ها ملزم به پذیرش بیماران مشکوک هستند براین اساس حتی اگر بیمار مثبتی هم داشته باشیم همه بیمارستان‌های دولتی و غیر دولتی موظف هستند بیماران شبه آنفلوآنزا و کسانی که علایم سرماخوردگی داشته باشند را پذیرش کنند.
کشمیری اضافه کرد: براین اساس هیچ بیمارستانی حق ندارد بگوید چون بیمارستان ما برای پذیرش بیماران مشکوک مشخص نشده‌است بیمار را پذیرش نکند و در صورت چنین برخوردی با این بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی برخورد می‌شود.
وی تاکید کرد: براساس پروتکل ابلاغ شده باید بیمارستان‌ها اقدام کنند و اگر بیماری مثبت شد به بیمارستان شهدای خلیج منتقل و در بخش عفونی بستری می‌شود.
 
ضرورت جمع‌آوری قلیان‌
کشمیری اظهار داشت: قلیان‌ به دلیل نی مشترکی که مورد استفاده قرار می‌گیرد باید جمع‌آوری شود چون امکان انتقال از راه قلیان بسیار زیاد است که براساس مصوبه کمیته بحران و ابلاغ به نیروی انتظامی، فرمانداری‌ها و مراکز بهداشتی همه مراکز عرضه قلیان باید جمع‌آوری شود.
تب سنجی در مبادی ورودی استان بوشهر انجام می‌شود
استاندار بوشهر گفت: براساس تصمیم شورای پدافند غیرعامل برای امنیت بهداشتی مردم با هماهنگی همه دستگاه‌ها ازجمله علوم پزشکی، هلال احمر، نیروهای نظامی و انتظامی مسافران مبادی ورودی استان و ترمینال‌ها تست تب سنجی انجام شود.
عبدالکریم گراوند افزود: همچنین ضد عفونی مراکز عمومی، ترمینال‌ها و مسیرهای رفت وآمد که از دغدغه‌های مردم استان بوشهر انجام می‌شود.
وی بیان کرد: براین اساس همه ورودی‌های استان در جنوب، شمال و شرق استان بوشهر، فرودگاه و ترمینال‌های دریایی مورد کنترل قرار می‌گیرند.
گراوند گفت: همچنین ضمن تاکید بر رعایت بهداشت فردی، مردم استان توصیه‌های دانشگاه علوم پزشکی در مورد پیشگیری از ابتلا به کرونا را رعایت کنند.
وی اضافه کرد: دانشگاه علوم پزشکی نسبت به آماده کردن مراکز درمانی دولتی، نظامی، انتظامی و تامین اجتماعی برای پذیرش احتمالی مبتلایان به کرونا اقدام کند.
گراوند همچنین بر ضرورت رعایت نکات بهداشتی از سوی شرکت پست در باره مرسوله‌های پستی تاکید کرد.
 
منبع: ایرنا
مطالب پیشنهادی
ارسال نظر
علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان
افزایش صادرات شرکت های دانش بنیان به یک و نیم میلیارد دلار

افزایش صادرات شرکت های دانش بنیان به یک و نیم میلیارد دلار

زمینه های مناسب برای حضور ایران در بازار بزرگ اسباب بازی روسیه

زمینه های مناسب برای حضور ایران در بازار بزرگ اسباب بازی روسیه

تولید قطعات پیچیره صنعتی با پرینتر سه بعدی فلزی ایران ساخت

تولید قطعات پیچیره صنعتی با پرینتر سه بعدی فلزی ایران ساخت

مسئول گروه جهادی به سوی ظهور و رتبه چهارم جایزه برنامه ملی آبادیران

مسئول گروه جهادی به سوی ظهور و رتبه چهارم جایزه برنامه ملی آبادیران

تقویت زیرساخت های مالی صنایع خلاق با مشارکت مردمی

تقویت زیرساخت های مالی صنایع خلاق با مشارکت مردمی

پیشنهاد روز

هشدار هواشناسی برای 10 استان

حقوق کارگران 15 درصد بیشتر از کارکنان دولت افزایش یافت

سامانه بارشی از امشب در این استان ها فعال می شود

افزایش تعطیلات آخر هفته منتظر تصمیم مجلس است

ثبت قرارداد اجاره در سامانه خودنویس الزامی شد

استعلام تخلفات حجاب تاریخچه پلاک و دریافت کروکی الکترونیک

هفته ای بارانی در پیش روی استان های کشور