تیرداد نیوز

کد خبر: ۱۰۶۳۲
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - 01:40 - 07 June 2020

قرص لووتیروکسین

لووتیروکسین در درمان کم کاری غده تیروئید نوزادان مصرف می‌شود و قرص لووتيروکسين هورمون تيروئيد است که درمان کم کاری تيروئيد مصرف دارد.

موارد مصرف لووتیروکسین سدیم

لووتیروکسین در درمان کم کاری غده تیروئید نوزادان مصرف می‌شود و قرص لووتيروکسين هورمون تيروئيد است که درمان کم کاری تيروئيد مصرف دارد.قرص لووتیروکسین Levothyroxine از داروهای شیمیایی و دارای اشکال دارویی در بسته های 100، 75، 50 میکرو گرم است.

قرص لووتیروکسین مخصوص افراد مبتلا به کم‌کاری تیروئید است زیرا زمانی‌ که تیروئید فعالیتش کمتر از میزان طبیعی باشد میزان ترشح هورمون‌ های آن در بدن کاهش می‌یابد و همین موضوع سوخت و ساز بدن را با اختلال مواجه می‌کند.درباره اطلاعات دارو لووتيروکسين این نکته لازم به ذکر است که به دو شکل قرص و کپسول تولید شده و از راه دهانی مصرف می‌شود.

موارد مصرف لووتیروکسین سدیم

عوارض قرص لووتیروکسین

قرص لووتیروکسین نیز همانند دارو های دیگر به موازات اثرات مطلوب درمانی ممکن است باعث بروز برخی عوارض ناخواسته نیز شود.اگر چه همه این عوارض در یک فرد دیده نمی شود، لیکن در صورت بروز هر یک از عوارض زیر با پزشک مشورت نمائید.

سردرد شدید در اطفال، راش پوستی، تغییر در اشتها، تغییر در سیکل ماهیانه، اسهال، تب، لرزش دست، سر درد، افزایش حساسیت به گرما، افزایش تعریق، اشکال در به خواب رفتن، کاهش ویا افزایش وزن، گرفتگی پا، تحریک پذیری، احساس سرما، یبوست، خشکی پوست، درد عضلانی، خواب آلودگی و احساس خستگی از جمله عواضی هستند که ممکن اسن در طول مصرف لووتیروکسین ایجاد شوند.

نکته مهم درباره مصرف این دارو این است که کپسول لووتیروکسین را حتما به طور منظم استفاده کنید و بدون مشورت با پزشک مصرف این دارو را قطع نکنید.

واکنش آلرژیک بسیار جدی به لووتیروکسین بسیار نادر است.با این حال در صورت مشاهده علائم و واکنش آلرژی جدی مانند ضایعات پوستی، خارش یا تورم بخصوص در صورت یا زبان و گلو، سرگیجه شدید و مشکلات تنفسی بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

همچنین برخی از داروها مانند کلستیرامین، کلستیپول، کولسولام، آنتی اسیدها، سوکرالفات، سیمتیکون، آهن، سدیم پلی استایرن سولفونات، مکمل‌های کلسیم، اورلیستات، لانتانیم، سویلامر و سایر موارد می‌توانند میزان جذب هورمون تیروئید را کاهش دهند.لذا از مصرف همزمان این دارو ها با لووتیروکسین خودداری کنید و اگر این داروها را مصرف می کنید، حداقل مصرف آن را با فاصله زمانی 4 ساعت از هم جدا نمایید.

لووتیروکسین سدیم در بدنسازی

همواره توصیه می شود برای استفاده از داروهای مکمل بدنسازی و استفاده از لووتیروکسین سدیم در برنامه ورزشی خود با پزشک متخصص مشورت نمایید.

تنظیم قرص لووتیروکسین

همانطور که اشاره کردیم از لووتیروکسین در زمان کم کاری تیروئید استفاده می شود.از جمله علائم سطوح پایین هورمون تیروئید عبارتند از خستگی، دردهای عضلانی، یبوست، خشکی پوست، افزایش وزن، ضربان قلب آهسته یا حساسیت به سرما می توان نام برد.اگر وضعیت شما بهتر نشد یا بعد از چند هفته مصرف این دارو بدتر شد بلافاصه به پزشک مراجعه کنید.از لووتیروکسین علاوه بر کم‌کاری تیروئید برای درمان گواتر و بعضی از انواع سرطان تیروئید هم تجویز می‌شود.چندین هفته طول می کشد تا بدن به لووتیروکسین سدیم جواب دهد.حتی اگر احساس خوبی دارید به استفاده از این دارو ادامه دهید.

عوارض قرص لووتیروکسین

بهترین قرص لووتیروکسین ایرانی

این دارو با نام های تجاری Synthroid - Levoxyl - Tirosint - Levothroid در داروخانه ها موجود است.

نحوه مصرف لووتیروکسین برای لاغری

اگر غده تیروئید شما هورمون زیادی ترشح کند متابولیسم بدن شما را به‌ شدت افزایش خواهد داد.به همین دلیل افراد مبتلا به پرکاری تیروئید، اغلب وزنشان کاهش پیدا می‌کند اما در عین‌ حال اشتهای آنها نیز افزایش می‌یابد.بنابراین، درنهایت ممکن است وزن فرد افزایش یابد.طی تحقیقات پژوهشگران شواهد زیادی از نتیجه کاهش وزن در افرادی که این دارو را مصرف کرده اند مشاهده شده است.همچنین بر اساس تحقیقات به عمل آمده، ممکن است در برخی از افراد قرص لووتیروکسین با تنظیم و یا کاهش اشتها موجب لاغری و کاهش وزن شود.

در صورتی که علت افزایش وزن شما به علت بیماری تیروئید باشد مصرف قرص لووتیروکسین با تجویز و زیر نظر پزشک متخصص در درمان و لاغری برای رسیدن به وزن مناسب تجویز خواهد شد.

راهنمای عمومی مصرف لووتیروکسین

قرص لووتیروکسین را طبق دستور پزشک از طریق خوراکی، معمولا یک بار در روز با معده و شکم خالی، 30 دقیقه تا 1 ساعت قبل از صبحانه مصرف کنید.میزان دوز مصرفی در لووتیروکسین بر اساس سن، وزن، وضعیت پزشکی و پاسخ به درمان تجویز می شود.همچنین در نظر داشته باشید که لووتیروکسین برای بیماری فعلی شما تجویز گردیده است، لذا از مصرف آن در موارد مشابه و یا توصیه آن به دیگران خودداری نمائید.

قبل از مصرف این دارو در موارد زیر با پزشک خود مشورت نمائید :

وجود هر نوع حساسیت به لووتیروکسین، غذاها، مواد محافظ و رنگ ها.

در صورت بارداری و شیر دهی

در صورت مصرف داروهایی مانند آمفتامین ها، داروهای ضد انعقاد، داروهای سرکوب کننده اشتها کلستیرامین، کلستیپول و داروهای مورد مصرف در آسم و یا مشکلات تنفسی، داروهای مصرفی در سرما خوردگی، مشکلات سینوس، تب و یا آلرژی ها.

در صورت داشتن سابقه ابتلا به بیماری هایی مانند دیابت ملیتوس، بیماری های قلبی و عروقی، هایپرتیروئیدیسم، افزایش فشار خون، فعال نبودن غده فوق کلیوی و فعال نبودن غده هیپوفیز.

نکات قابل توجه به هنگام مصرف قرص لووتیروکسین سدیم :

لووتیروکسین سدیم را فقط طبق نظر پزشک مصرف نمائید و بهتر است در فواصل زمانی مشخص به پزشکتان مراجعه کنید تا بهبودی شما مورد بررسی قرار گیرد.

قبل از هرگونه عمل جراحی ، حتی جراحی های دندان پزشکی ویا هر درمان اورژانسی، پزشک معالج را از مصرف این دارو مطلع سازید.

اگر مصرف یک دوز لووتیروکسین را فراموش نمودید به محض به یاد آوردن آن را مصرف نمائید ولی چنانچه زمان به یاد آوردن شما همزمان با مصرف دوز بعدی بود فقط یک دوز مصرف نمائید و از دو برابر نمودن دوز خودداری نموده وبقیه را طبق روال مصرف نمائید.

بهتر است این دارو صبح ها به فاصله نیم تا یک ساعت  قبل از صبحانه با معده خالی مصرف شود تا 4 ساعت بعد از مصرف داروهایی که با جذب لووتیروکسین تداخل دارند اجتناب شود.

آنتی اکسیدان های حاوی آلومینیوم و منیزیم، سایمتیکون، کلستیرامین، کلسیم کربنات، کی اگزالات، فروس سولفات آهن و سوکرالفیت.

در مواردی که بیمار قادر به خوردن قرص نمی باشد می توان مقدار تجویز شده از قرص را خرد نموده و در حدود 5 تا 10 سی سی آب حل کرده بلافاصله استفاده نمائید.

راهنمای عمومی مصرف لووتیروکسین

عکس قرص لووتیروکسین خارجی

سعی بر این شده است تا در این مطلب تصاویری هم از این داروی مهم قرار داده شود تا کاربران بتوانند به خوبی با بسته ها و شکل دارو آشنا شوند. در زیر تصاویری از نمونه های خارجی قرص لووتیروکسین نمایش داده شد است. 

مقدار مصرف لووتیروکسین

مقدار مصرف صحیح هر دارو را پزشک تعیین می کند ولی مقدار مصرف معمول قرص های لووتیروکسین به قرار زیر است :

لووتیروکسین در بزرگسالان : در هیپوتیروئیدی دوز معمول mcg/kg/day 1.7 است و در موارد هیپوتیروئیدی شدید درمان با 5/12 تا 25 میکروگرم در روز آغاز می شود که بتدریج هر 2 یا 4 هفته یکبار به همراه انجام آزمایشات لازم، می توان به میزان 25 میکرو گرم در روز به آن افزود تا TSH به سطح نرمال برسد.

لووتیروکسین در کودکان : توصیه می شود محاسبه دوز دارو براساس وزن بدن و طبق جدول زیر انجام شود و در ادامه باید براساس پاسخ بالینی بیمار و پارامترهای آزمایشگاهی تنظیم دوز نمود.

در کودکان برای به حداقل رساندن بیش فعالی دارو با 1/4 دوز توصیه شده شروع شود و به تدریج در طی چهار هفته به دوز نهایی برسد.

0 تا 3 ماهگی : mcg / kg / day  10 - 15

3 تا 6 ماهگی : mcg / kg / day   8 – 10  

6 تا 12 ماهگی : mcg / kg / day    6 – 8 

1 تا 5 سالگی : mcg / kg / day     5 - 6

6 تا 12 سالگی : mcg / kg / day    4 - 5

بیشتر از 12 سالگی با عدم رشد کافی و عدم بلوغ : mcg / kg / day 2-3

بیشتر از 12 سالگی با شرایط رشد و بلوغ کامل :  mcg / kg / day 1.7

لووتیروکسین در سالمندان : در افراد بالای 50 سال شروع درمان 25 تا 50 میکرو گرم در روز است که در صورت نیاز در فواصل 6 تا 8 هفته ای مقدار دارو تا رسیدن به حد مکطلوب افزایش می یابد.

لووتیروکسین  در بیماران قلبی : با سن بالای 50 سال شروع درمان 5/12 تا 25 میکروگرم و در کمتر از 50 سال شروع درمان 25 تا 50 میکرو گرم در روز است که در صورت نیاز در فواصل 6 تا 8 هفته ای مقدار دارو تا رسیدن به حد مطلوب افزایش می یابد.

قرص لووتیروکسین در بارداری

مصرف مقادیر مناسب از لووتیروکسین هیچگونه عوارض جانبی را بر روی جنین نشان نداده است.با این حال ممکن است پزشک معالج مقدار مصرف شما را در دوران بارداری تغییر دهد و دوزهای مصرفی لووتیروکسین در دوران بارداری باید به دقت کنترل شوند.بنابراین بهتر است در طول بارداری با پزشک معالج در تماس باشید.

مصرف لووتیروکسین در شیردهی :

مصرف مقادیر مناسب از لووتیروکسین هیچگونه عوارض جانبی را بر روی نوزاد شیرخوار نشان نداده است.

شرایط نگهداری لووتیروکسین

دارو را درون جعبه و در دمای کمتر از 30درجه سانتیگراد و دور از نور و رطوبت نگهداری کنید.

از نگهداری دارو های تاریخ گذشته خودداری کنید.

دارو را دور از دسترس اطفال قرار دهید.

مطالب پیشنهادی
ارسال نظر